Sunday 25 May 2014

surf's up!

ik kijk erg graag films.
vooral films die iets minder voorspelbaar/makkelijk zijn dan wat er gemiddeld in de bios draait, en soms wordt ik getipt op films die ik bijvoorbeeld via Youtube kan zien. al dan niet met Spaanse/Taiwanese/Russische ondertitels...

zo was daar dus ineens Shelter, een film over een jonge gast {22} die in California woont, veel surft, en eigenlijk graag naar de kunstacademie had gewild. alleen is hij door omstandigheden de enige steun en toeverlaat van zijn {beetje labiele} zus die niemand anders heeft om op haar scheet van een zoontje van 5 te passen... enter de oudere broer van zijn beste vriend, waar hij straal-mesjokke verliefd op wordt en die hem ook nog eens aan gaat moedigen om naar de kunstacademie te gaan, en de poppen zijn aan het dansen....

nou ja, hij is dus prachtig, door de manier waarop het is gefilmd, door de kunstzinnige onderlaag en de surf-scenes, en doordat het nergens hysterisch en ranzig is geworden... petje af... en zoals veel films die mij raken, voelde ik me ook bij deze een mengeling van blij en verdrietig - blij voor de liefde die is ontdekt, en die een kans krijgt om tot bloei te komen, en verdrietig dat ik niet iets 'heb' wat hier op lijkt {ziekelijk jaloers komt er dichter bij...}.

wat het nog affer/onweerstaanbaarder maakt {naast de 2 mooie hoofdrolspelers en de Amerikaanse westkust} is de soundtrack. heerlijk surfgetokkel van iemand waar ik nog nooit van had gehoord, maar die nu mijn hart heeft gestolen... het onderstreept perfect wat er op het scherm gebeurt, geeft het een plezierige achtergrond. nog plezieriger dan het al was... *plinkt traan weg*

aanrader!

* shane mack - lie to me


No comments: