Thursday 29 January 2009

- als ik mijn lief niet had... -


even heel ongegeneerd mijn lief de hemel in prijzen... Niet dat ik hem daar nu al wil hebben, hij mag van mij nog heel lang hier rondsjouwen. Maar heel soms, als ik hem een oud mannetje vind (hij is 7 jaar ouder dan ik ben), en mezelf een veel jonger, dynamischer exemplaar gun (m/v) om spannende en onhuisvrouwelijke dingen mee te gaan doen, dan ben ik wel eens heel erg niet lief naar hem toe. Bij deze een verontschuldiging....


Gisteren hebben wij bijvoorbeeld de hele dag samen doorgebracht, want we zouden in de Kunsthal in Rotterdam eindelijk eens de expositie van Giacometti's levenswerk gaan bezichtigen. Alan is al langer een bewonderaar en ik wilde, nu ik zelf ruimtelijk werk, eens over mijn eerder gevelde oordeel van de man af. Ooit heb ik in the Tate Gallery in London een van zijn werken gezien en was er alles behalve wild van (mijn 'grapje': Alan bewondert kunst, ik maak het...), en omdat ik al 17 jaar mijn mening over dingen heb moeten bijspijkeren vanwege het feit dat ik gewoon heel weinig afwist van veel dingen - in tegenstelling tot lief, die veel wist van de dingen waar ik ook graag meer vanaf wilde weten (de lijst is eindeloos) - had ik er eigenlijk niet zoveel zin in. Maar een dagje met zijn tweeen gebeurt niet vaak, en Rotterdam heeft ook leuke kanten (toch...) dus togen wij erheen. En natuurlijk had hij weer gelijk.


Dankzij Alan weet ik bijvoorbeeld dat Franse en Italiaanse films best wel leuk kunnen zijn; dat het niet eng is om in London rond te wandelen 's avonds; dat toneelstukken lezen interessant is (heb net Equus uit, en ben er nogal van onder de indruk); dat ik niet in machteloosheid hoef te blijven hangen; dat Joy Division de voorloper was van New Order en dat die op hun beurt weer invloed hebben uitgeoefend op The Cure; dat niet alle mannen hopeloos zijn en ook kunnen afwassen; hoe respect werkt; dat ik veel sterker ben dan ik altijd dacht; hoe de Britse cultuur in elkaar steekt; dat boterhammen met chips best wel lekker kunnen zijn; dat de wereld veel groter en veel minder angstaanjagend is dan ik altijd heb leren geloven - en nog veel meer...

Als ik mijn lief niet als lief had gehad, was ik nu niet wie ik nu ben...
Dankjewel, enne... leeftijd is ook maar een nummer... (vandaar dat ik mijn veertigste niet vier dit jaar...)

No comments: