Friday 13 March 2009

- plaatjes kijken - deel 1 -

De zon schijnt!!!
De was hangt buiten!!!
Het is Lente!!!

Dankzij een topic op het antroposofie-forum, waarin je het mocht hebben over een kunstwerk wat je mooi vind, kwamen allerlei heel zonnige, vrolijke schilderijen op mijn netvlies, en ik kon er wel 385 bedenken waar ik heel veel van hou, maar dat gaat niet... Zo moeilijk zoeken en plakken... Maar het maakte me wel aan het denken. En dus gooi ik er hier ook maar een paar op. Een top 5.
In willekeurige volgorde - tja, niet vast te pinnen, he?

- Nachtcafé - Vincent van Gogh -



De kleuren, de expressiviteit van wat er wordt verbeeld, de nacht met zijn sterren en zijn lichtjes - prachtig... De intensiteit van de kleuren die hij in dit schilderij gebruikte maken mij vrolijk en melancholiek tegelijk. Hoe hij dat deed, daar kan ik alleen maar naar raden, wel weet ik dat er iets is in zijn manier van schilderen die me erg raakt. Is het zijn naïviteit, of zijn donkere gevoelens die overal toch wel zo'n beetje achter schuilen? Herkenbaar voor mij, omdat ik dat ook voel?

- La maison du pecheur - Claude Monet -



Van Monet kan ik er eigenlijk wel honderd uitkiezen (van Van Gogh ook, trouwens), maar deze heb ik ooit als briefkaart van een vriendin gehad en hij deed aldoende als boekenlegger dienst, omdat ik blij werd van deze afbeelding. De zee, een huisje, wilde natuur, bootjes op de achtergrond - zo zie ik mij ooit in Cornwall of ergens in Zeeland wonen, schilderend, schrijvend, lezend, luisterend naar meeuwen en het ruisen van de zee... Een maand of wat terug, net terug uit de Kunsthal in Rotterdam, wandelden we (manlief en ik) Boymans binnen, omdat de toegang gratis was en onze nieuwsgierigheid naar het restaurant gewekt toen we die van buiten zagen, en ineens stond ik oog ik oog met mijn boekenlegger... Een paar maten groter, en de kleuren waren iets helderder, en ik voelde een schokje... Net zoals ik een schokje voelde toen ik met 15 van zijn werken werd geconfronteerd in London, vorig jaar - een Echte Monet... Zo wil ik ooit ooit.... Misschien....

- Wordt vervolgd... -

No comments: