Tuesday 6 December 2011

alles is oke...

{post 2 - ineens schrijf-inspiratie...}

grappig hoe dingen soms samenvallen...

Gisteren had ik mezelf getracteerd op het Flow Mindfulness DoeBoek {iedereen kreeg kadootjes!?} en daar stonden veel lieve, mooie, intrigerende dingen in waar ik nog heel lang over ga nadenken. Wat er uitsprong was het stukje over aandacht... Hoe wij eigenlijk allemaal gewoon aandacht (en liefde) willen omdat wij als soort nou eenmaal zo sukkelig in elkaar zijn geschroefd dat we bij geboorte nog maaanden aan een moeder/verzorger vastzitten en daar willen we wel graag aandacht (en liefde) van, anders gaan we dood... En omdat De Samenleving in de laatste hondervijftig jaar zo is veranderd, is de aandacht die ooit normaal en gewoon aanwezig was, er niet meer is in die vorm, moeten we andere dingen gaan verzinnen om aandacht (en liefde) te krijgen van onze omgeving... Zoals bijvoorbeeld een hobby... Of Bloggen, of Facebook, of een minnaar(m/v)...
Want eigenlijk zijn we gewoon nog steeds bang dat {wie dan ook de plek heeft ingenomen van onze moeder/verzorger} ons geen aandacht/liefde wil geven...
* * *
Toen kwam DWDD. Normaal gesproken zo ongeveer het enige programma waarin ik kennis neem van Het Nieuws, en dan  nog heel erg sporadisch... Vooral omdat ik Jan Mulder zo leuk vindt, en Marc-Marie, en de zwartgallige gedichten van Nico Dijkshoorn... In de uitzending van gisteren mochten twee musici een stukje doen voor de (kennelijk vaste) Recordings compilatie, wat ook meestal wel interessant blijkt. Op de stoel zaten de Vlaamse Selah Sue (met dat irritante stemmetje) en een gast die op mijn broer leek... Hij heette Paul Acda. Van Acda en De Munnink. Wist Selah Sue ook niet.. De reactie van Van Nieuwkerk en het publiek op het idee dat de Vlaamse zangeres nog nooit van Acda en De Munnink had gehoord {verbijstering, uitlachen} verbaasde mij een beetje... Om een of andere reden had ik bedacht dat Van Nieuwkerk en een dwdd-pubbliek minder bekrompen waren dan de rest van Holland, dat ze wat meer open stonden voor mensen die anders in het leven staan, maar nee: iemand die niet totaal op de hoogte is van Alles moet/mag uitgelachen worden... Die spoort niet helemaal... En wij zijn allemaal als aapjes getraind om bang te zijn om uit de toon te vallen...
Ineens heb ik niet zoveel zin meer in Van Nieuwkerk...
* * *
Toen vond ik deze clip tussen het vele 'nieuws' op Facebook

ergens in London sjouwen een paar gasten rond met een megafoon en zij roepen van alles. Vooral dat we door moeten gaan met consumeren en geld verdienen, dat we niet teveel moeten nadenken, anderen ons laten vertellen wat goed is en wat niet, dat mediteren dom is... Dan grijpt de politie in. Tenminste: ze zien eruit als politie, maar zijn eigenlijk als politie vermomde medewerkers van een beveiligingsbedrijf. Die menen dat de megafoon jongens weg moeten omdat ze de orde verstoren... Jongens blijven doorroepen, en stellen het hele idee aan de kaak van beveiligingsmannen in politiekostuums, en het feit dat er meteen terrorisme bij wordt gehaald als plausible reden... Angst... Bang maken die hap...

grappig wel, hoe dingen samenvallen...

6 comments:

Kati said...

Die Flow heb ik mezelf ook cadeau gedaan, moet er nog in beginnen trouwens.
Dat doe jij nu dus ook: Matthijs be/veroordelen. Want jij weet niet hoe hij het bedoelt heeft, jij oordeelt nu over hem. Ik heb de eerste helft niet gezien viel er halfweg in maar hoorde later dat hij gekotst had, dat ie ziek was. Maar toch de uitzending deed.
Als iedereen gewoon niet meer oordeelt en veroordeelt maar bij zichzelf zou blijven, en doet hoe hij of zij denkt dat het goed is, dan zou de wereld er denk ik wel een stukje leuker uit zien. Niet dat ik jou nu veroordeel, helemaal niet! :) Je klonk alleen zo cynisch ineens. Vond dat Belgische meisje trouwens ook niet prettig en helemaal niet aardig tov Paul de Munnik. (niet Acda, dat is Thomas) ;)

Daan said...

neem aan dat mej. Sue zich niet zo op haar gemak voelde in een studio vol lui die haar raar vonden en het raar vonden dat zij (net als ik dus) nog nooit van Paul Acda/de Munnink had gehoord... Kan ik me wel iets bij voorstellen... ik voel me ook bijna nooit op mijn gemak in een ruimte vol elkaar overschreeuwende, superzelfverzekerd over {willen} komende hollanders die laten zien/horen hoe goed ze op de hoogte zijn van alles... ik voel me ook vaak introvert (en dus onplezierig gezelschap)...

ik vond het alleen heel jammer dat ook hier iemand die een heel andere belevingswereld blijkt te hebben van wat doorsnee is op als raar wordt beschouwd... zal wel meer zeggen over mij, en mijn onzekerheid, dan het nijpende conformisme van veel inwoners van het land waarin ik woon...

Kati said...

Denk dat je t te zwaar ziet allemaal! Én dat t komt omdat je altijd naar StuBru luistert! Draaien ze daar geen Acda en de Munnik? Shame on them! Zo mooi! Huiswerk Daan! Acda en de Munnik luisteren! Mooie teksten! Heel mooi! (en diepgaand)

Daan said...

neemhet inderdaad serieus, omdat het voor mij een realiteit is waar ik al jaren mee strijdt....

en ik hou het gewoon lekker bij StuBru...

Daan said...

Jaaaaa Jan Mulder
Jaaaaa Marc Marie
Jaaaaa StuBru
enzo

Daan said...

@Daan: jaaaaa!!!

{leuk weer van je te horen!!!}