Wednesday 27 March 2013

wizard izzard

soms komen er mensen in je leven - in het echt, of via een ding als tv of internet - waarmee je een klik hebt en die jou een spiegel voorhouden waar je blij van wordt.

ooit, in een ver verleden, zag ik op tv in UK een meneer op tv {of was het nou een mevrouw? heeft wel een heel diepe stem...} die een komedie stukje deed, en waarvan ik het bijna in mijn broek deed... humor zoals de Britten het deden had al lang mijn voorkeur - ze hoeven daar bij wijze van maar hun mond open te doen en ik gieber al - maar deze meneer was er ook nog eens heel intelligent bij, en tja: hij droeg hoge hakken en make-up... niet dat ik daarvan houdt, doorgaans, maar het gaf in mijn beredenering wel aan dat hij buiten de gangbare paden dacht... durfde te denken... lef, en humor en hersens - gouden combi! en hij bleek uit Bexhill te komen, een stadje wat op wandelafstand lag van de kustplaats waar wij woonden, toen.

wat eddie izzard zo leuk maakt? zijn absurde bespiegelingen? zijn manier om alles in het idiote te trekken? {darth vader in de death star canteen... vlaggen die aangeven of een land van jou is...} dat hij zo breed denkt? dat hij - behalve als het om rechtse politici gaat - open staat voor iedere vorm van mens-zijn? om zijn onverschrokken Brits-heid, wat hij mixt met een europees/werelds sausje? het feit dat hij zo krachtig en overtuigend Zichzelf is, iets wat ik enorm bewonder {hij is de omgekeerde vorm van mijn 'ding': hij voelt zich een lesbo in een mannenlijf...}? geen idee... hij is wat hij is en vaak vind ik m heerlijk om naar te luisteren en kijken...

veel van zijn stukjes van de afgelopen 20 jaar staan op youtube, vaak wordt hij ook uitgekozen om bij DWDD iets te ondersteunen, en afgelopen maand was hij te gast bij college tour, dat programma van twan huijs wat soms wel heel vermakelijk is {bij een goede gast dan, de studenten zijn vaak nogal binnen de perkjes denkende druifjes}, en over een maand gaan wij hem bekijken in antwerpen.

zeker het bekijken waard, deze aflevering van college tour, met ondertiteling...

No comments: