Monday 17 October 2011

metamorfose

naast mijn soap {Eastenders} en dwdd, die ik wel elke dag wil meepikken, is er een ander (soort) programma wat ik vaker zie dan logisch is - logisch, vooral omdat het op zenders komt die ik liever mijdt. Mijn {bijna}verslaving is namelijk aan metamorfose programma's... Dames of heren die met een nogal flink probleem zitten, zich daarom kleden in vodden of een lijf hebben waar je u tegen zegt, of op andere manieren hun werkelijkheid willen omzeilen of negeren (wat hetzelfde is...).

Gisteravond, namelijk, na even zappen, kwam ik bij een - alweer - metamorfose programma op rtl4... Over heel erg dikke mensen die bijna een jaar worden geholpen om van hun overgewicht af te komen. En, van de bijbehorende emotionele dingen waardoor ze aan die gewichtsproblemen zijn gekomen. Fascinerend, vind ik het... Niet om het stukje apen gapen, zo van: ooohhh.. kijk nou een wat erg, maar om steeds die omslag te zien, te kijken waar het punt ligt waarop ze besluiten dat het anders moet, en dat ze het zelf moeten doen... Niet hun trainer, niet Wendy van Dijk (die zelf 42 kilo weegt...), niet hun partner, maar zijzelf... Zijzelf maken de omslag, en leren om hun verdriet, of frustratie, of ellende niet meer weg te eten, maar erover te praten, of te schrijven, of wat voor manier voor hun werkt...
En dat vind ik dus elke keer weer mooi om te zien...

En daar kan ook ik nog steeds wat van leren...

oh ja, op mijn foto-blog een voorproefje van ons nieuwe vriendje, Pops d'r verjaardagskado (en daar is ze zoooooooooo blij mee...)

2 comments:

Kati said...

Ik kijk er niet meer naar. Alleen al omdat 'men' vindt dat ik ook heel makkelijk moet kunnen afvallen. Iedereen heeft ineens een mening over ons dikkerds. En daar baal ik van.

Daan said...

ik begrijp jouw reserveringen hieromtrent heel goed, en ik vind het ook niet altijd even geslaagd {ben me bewust dat ze nogal op de emotie van de kijker spelen...}, maar mij gaat het meer om die momenten van helderheid, zeg maar...

Maar ik snap dat je niet zit te wachten op easy answers, het is niet voor iedereen even vanzelfsprekend natuurlijk, en jij hebt ook geen team van deskundigen die je bij elke scheet bijstaan...