Monday 2 April 2012

verlaten eiland platen

Als de oudere kinderen naar school waren gebracht, en ik met de moeder van mijn au-pair gezin en de jongste (kittig ding van drie die nu ongeveer 24 is...) in de keuken allerlei dingen gingen doen (moeder poetste wel eens, en kleintje en ik zaten dan te kleuren of een puzzel te maken) en dan ging haar radio op 4. BBC radio 4, dus, de culturele zender waar allerlei heerlijks voorbij kwam (alweer een eye opener van heb ik jou daar...), en dan was het om tien uur tijd voor Woman's Hour. Weet niet of er in Nederland een equivalent was/is, maar het was dus een vrouwenprogramma (een heel uur!!) wat kon gaan over Alles, van koken en babies tot literatuur en Hoge Kunst... Maar altijd plezierig en leerzaam. En natuurlijk luisterde ze elke dag naar de radio-soap (ja, echt!) The Archers...

Die radio bleef eigenlijk de hele dag op 4, soms naar 3 (de klassieke zender daar), en een keer in de week - in mijn herinnering op zondag, maar ik zie dat het nu op vrijdag wordt uitgezonden - was er Desert Island Discs. Een heel simpel concept: een bekende Brit, Ier of wat dan ook, mag net doen alsof men naar een Desert Island (verlaten eiland, dus niet Isle of Wight...) wordt verbannen, en mag dan 8 platen uitkiezen die voor hem/haar belangrijk waren, een boek (men krijgt de bijbel en het complete werk van Shakespeare kado van de Beeb...) en een luxe artikel... Het is een soort verkapt interview, een kijkje in het leven van..., maar het blijkt eigenlijk steeds weer onweerstaanbaar. Over de jaren heen zijn er duizenden mensen geïnterviewd, godweet hoeveel muziekstukken voorbij gekomen, de meest vreemde luxe artikelen en natuurlijk behoorlijk wat intrigerende boeken... En ergens vorig jaar zijn ze, voor zover te achterhalen uit het archief van BBC radio4, op podcasts gezet... Meneer G, die ook een fervent luisteraar bleek, is ze ongeveer allemaal aan het afgaan...

{Heb er net een aangezet, en het horen van de begintune zet me meteen weer terug aan die keukentafel in East Sussex...}

We spelen het soms wel eens: welke platen zouden wij kiezen, en welk boek zou mee moeten...
Mijn 8:
* the beatles - i feel fine {deze band is de rode draad door mijn leven... love those guys...}
* nirvana - the man who sold the world {moeilijk kiezen uit hun cd Nevermind, maar ik weet dat deze indruk maakte bij de Unplugged uitzending, ooit}
* the smiths - there is a light that never goes out/please, please, please let me get what i want/every day is like sunday (kan niet kiezen... wil ze eigenlijk allemaal!!)
* talking heads - slippery people {arty band uit amerika met intelligente songs die ook nog best grappig waren - zo gelukkig dat ik ze heb ontdekt, dankzij de zwager van mijn vriendin M, waar ik vaak moest baby-sitten}
* ramses shaffy - laat me {dikke keel muziek, mooie man}
* oasis - live forever (doet me heel erg denken aan de tijd dat ik pas moeder werd, toen ik me door de voor mij moeilijkste tijd van mijn leven sloeg...)
* waterboys - whole of the moon {in die tijd - 1985 - begreep ik dat ik nooit zoals mijn leeftijdsgenoten zou zijn, en dat ik mijn eigen pad moest gaan zoeken... tijdens een feestje van M's 16e verjaardag speelde dit en ik zat in een hoekje naar de tekst te luisteren... ik bedoel: duh...}
* bjork - venus as a boy (gewoon heel erg prachtig... bjork is een beetje mijn held...)

boek: jane eyre (misschien lees ik m dan wel uit...) - charlotte brontë

luxe artikel: pen en een heleboel schriften

4 comments:

Kati said...

Goh 8 nummers maar? Denk dat ik alleen maar Dido mee zou nemen, is in alle gevallen altijd goed. Word ik in elke mood gewoon happy van, van die stem. *zucht* En boek? Eh.. een dikke in ieder geval die je keer op keer wil lezen! Of de verzamelde werken van Roald Dahl, misschien dat ik ze dan wel uitlees.. ;)

Daan said...

ja, vond t ook lastig, had er graag 374 willen kiezen (allemaal van the Smiths...)

Roald Dahl was ook een goeie geweest, en anders de verzamelde Sherlock Holmes van A.C. Doyle.... (en dan Dinges erbij bedenken...)

Sandra said...

Kijk, nog iemand die The Waterboys kent. Moeilijk om maar uit 8 nummers te mogen kiezen, want waar ik naar luister hangt heel erg van m'n stemming af.
Luxe artikel; papier, pen en potloden of toch m'n fototoestel?

Daan said...

jazeker ken ik die!! life saver, they were...
muziek is ook zeer stemmingsafhankelijk hier, maar ik zocht meer songs die iets betekend hebben doorheen mijn lange leven (pfff...) - ben heel benieuwd naar die van jou!!

hmm. fototoestel... weet niet of er een plug in point is om de batterij weer op te laden... :-)