Wednesday 22 April 2009

- lang leve de lijstjes -

Een van de bijkomstigheden van mijn ziek-zijn vorige week, was het feit dat ik dan maar meteen van mijn koffie-verslaving af dacht te kunnen... Had al twee dagen geen trek, dus hoopte ik dat het door zou werken en ik met de afkickverschijnselen korte metten kon maken - die zouden vast wel meevallen.
Nou, dat blijken ze niet te doen, er hangt al een paar dagen zo'n zeurderig hoofdpijn rond en ik heb elke dertig minuten de neiging om naar de kast te lopen, het koffieblik ervan af te rukken, een filterzakje in het houdertje te doen en er gekookt water op te gooien, om dan even later te genieten van maar een kopje heerlijk geurende koffie. Om het af te leren...

Dan maar het internet op om een site te vinden die mij door deze lastige paar dagen heen te slepen, met goede tips, afleidingsmanoeuvres en ideeën. En daar zijn er vele van. Heel veel lui die vol goede moed proberen om van hun verslavingen af te komen, en heel veel handige manieren om het makkelijker te maken. Ik schijn mijn grenzen beter te moeten leren kennen en aangeven, ik moet leren geloven dat ik het helemaal niet nodig heb, die krukken in mijn leven - mijn geluk hangt niet af van die kop koffie, of die reep chocola, of die zak met dropjes... Het is alleen maar weer een andere manifestatie van afhankelijksheids-denken. En ook die kan je omdraaien in een veel positievere manier van denken.

Een van de sites die ik tegenkwam was deze: 43 things Een lijstjes-site. En hele leuke, zelfs, eentje die je leven schijnt te kunnen veranderen. Je maakt een lijst met dingen die je allemaal nog wil gaan doen, deelt die met de andere 'deelnemers' en krijgt aanmoedigend gejuich. Of tips. Je vinkt af wat je al gedaan hebt, doet er dingen bij, haalt er dingen af, wat je wil. En je vertelt over hoe je dingen voor elkaar hebt gekregen. Aangezien er mensen waren (velen) die 'ophouden met koffie drinken' op hun lijstje hadden gezet, kwam ik daar terecht. Een aantal mensen hielden een soort progress-report bij van hun afkicken en dat was handig om te lezen - het duurt even, die ongemakken. Maar het houdt op, en dan voel je je heerlijk, schijnbaar.
Ik hou stug vol...

Mijn lijstje:
- van de koffie af
- op yoga gaan
- mijn plantjes in leven houden dit jaar...
- een workshop geven
- elke dag een half uur vinden om te mediteren
- (betaald) werk vinden wat ik heerlijk vind
- naar Canada, Zweden, Ierland en Japan gaan
- boek naar uitgever sturen (bibber de bibber)
- kleren leren maken die ik leuk vind
- 5 km hardlopen (later toegevoegd)


eens zien hoe snel ik kan beginnen met afvinken...

1 comment:

Elly said...

Heerlijk lijstje , vooral dat mediteren is een kadootje aan jezelf ;-)