Sunday 5 April 2009

- Natuurlijk -



April alweer - wat gaat een jaar snel...

Vandaag een wandeling gemaakt door het buitengebied en me verbaasd over al het moois wat aan het ontluiken is. Elke keer weer... Een aantal huizen onderweg (het zijn er niet heel veel) wordt onderhanden genomen door nieuwe inwoners en waar het ene huis er alleen maar leuker op wordt, zie ik een ander huis telkens maar popperiger worden. En ik maar mijn best doen om er geen oordeel over te vellen (want niet bepaald zen...). Heel erg moeilijk. Sinds ik me ervan bewust probeer te zijn, merk ik hoe vaak ik dat dus wel doe. Dat iets stom is, of leuk, mooi of lelijk, goed of fout, nuttig of nutteloos...

Zo wandelend door de -gruwelijk gecultiveerde- (gaan we weer...) natuur viel het me op hoe straal al die struiken en bomen en planten onze verwoede pogingen tot in toom houden negeren. Prachtig om te zien hoe weinig het zich aantrekt van onze drang tot controle... In mijn eigen tuin ben ik an het proberen om een gedeelte wat al lang braak lag om te toveren tot medicijnkastje. Naar aanleiding van een programma van de BBC was mijn interesse dan eindelijk zover dat ik toch maar die poging ging wagen om er een stukje Nuttige Tuin van te gaan maken. Al zo vaak was een eerder gewaagde poging rampzalig in het water gevallen en had ik de moed opgegeven op het idee dat ik groene vingers heb, net als mijn moeder. Maar misschien is nu de tijd rijp.... Ik had al dingen als Citroenmelisse en een frambozenstruik, en een bessenstruik, en ooit had ik munt (maar dat is verdwenen, en ik hen geloof ik ook nog oregano en bieslook en tijm ergens heb groeien, en passiebloem (waarover die leuke meneer van de BBC meldde dat hij als rustgevend staat aangeschreven!? Kan zo in de thee, schijnbaar...) en vrouwenmantel en... Groeit allemaal als een tierelier, en de salie die ik heb gekocht en al die andere dingen die ik nu heb uitgezaaid in potjes op mijn tot kas omgetoverde vensterbank, gaan ons hopelijk binnenkort voorzien van allemaal Nuttige Voeding en Medicamenten... Want op deze manier is Nuttig dan weer wel goed. Of zal ik het gewoon nooit leren?

No comments: