Sunday 25 August 2013

5 songs #31

1. tomorrow never knows - the beatles
van Revolver {mijn favoriete Beatles album} geniet dit nummer mijn voorkeur. het drijft zo heerlijk weg, bewandelt paden waar ik ook graag kom, verkent een wereld die in die tijd nog niet gemeengoed was {en nu nog steeds argwanend word bezien} - de innerlijke... de zinnen: 'turn off your mind, relax and float downstream...' en 'lay down all thought, surrender to the void...' zijn verwijzingen naar het zoeken naar een verinnerlijking, de ego-dood die essentieel was voor het vinden je Zelf... dat Lennon daar LSD voor gebruikte en nogal ver ging is een ander verhaal, maar de zoektocht naar binnen, het los willen laten van het ego, een innerlijke vrede willen bereiken zijn niet minder gelijk aan die van mij en vele anderen...

2. step on - happy mondays
van een zelfde tripperigheid als de vorige, alleen iets minder onschuldig... begin jaren 90, toen acid zo'n beetje normaal werd en uitgaan zonder niet leek te kunnen... een wereld die mij niet erg aantrok, en ik bleef er ver vandaan, maar de muziek vond ik dan weer wel super... 

3. fools gold - stone roses
heerlijke geluiden, alweer uit UK... fijne band dit, die jááááren na dat hun eerste album uitkwam toch maar eens aan een tweede begon... die heette dan ook Second Coming... 

4. loaded - primal scream
zie bovenstaande twee... heerlijke muziek, zonder - voor mij dan - de entourage {drugs, drank, etc.} die erbij scheen te horen...

5. the wind cried mary - jimi hendrix
zo ongeveer alles van Hendrix kan mijn goedkeuring wegdragen, maar deze is fijn voor de zondag ochtend... samen met Little Wing, die ooit ook door Sting is opgenomen, een van zijn minder bezeten songs...

zonder toestemming gelift uit
thebeatles.com

No comments: