Tuesday 27 August 2013

leren balanceren

vrouwelijke energie, waar in de spirituele bewustwordings-wereld waarin ik graag vertoef vaak over wordt gesproken, heb ik lange tijd in de war gehaald met Westerse {Ego} Vrouwelijkheid, iets waar ik niet zo heel veel mee wilde te maken hebben... en die twee zijn nou eenmaal niet hetzelfde...

op een spiritueel nivo heeft vrouwelijkheid niet zo heel veel van doen met de stereotypen die wij kennen, zoals daar zijn rondborstigheid, lange gouden lokken, een wulpse manier van spreken of doen, of de manipulatie en gemeenheid die ik sinds mijn kindertijd associeer met vrouwelijkheid. dit alles is een Ego-ding, geboren uit een angst-denken, en heeft niets te maken met de vrouwelijke energie die naast de mannelijke energie staat en in ons allen te vinden is - zowel in mannen dus als vrouwen...

steeds meer merk ik dat ook in ons huishouden wel wat meer Vrouwelijke Energie mag worden toegelaten. vrouwelijke energie, die zich uit in warmte, liefde, zorgzaamheid, delen, intuïtie en Zachtheid... allemaal dingen die niet makkelijk mogen bij ons. om allerlei redenen, uiteraard, maar ik constateer nogal vaak dat men wel heel  makkelijk in een harde, zakelijke, doelgerichte mannelijkheid schiet, terwijl dat wellicht niet is wat er nodig is... maar ja, dat is nou eenmaal Gewoon, zo zijn wij het Gewend, en je kan het wel anders willen, maar zo makkelijk is dat niet...

yin en yang
donker en licht
water en vuur
koud en warm
rusten en actie
maan en zon
vrouw en man

dit is deel van alles, van iedereen, en zolang dat in balans is, is het goed. maar meestal is dat het niet, want we hebben geleerd dat het een goed is en het ander fout, of dat we het een wel moeten nastreven en het andere niet, of dat als het een er is, het andere er niet kan zijn... het dualisme van het ego-denken...

nu ik doorheb hoe mijn eigen vrouwelijke energie kan worden aangewend om mezelf in balans te krijgen, hoop ik dat ik het vaker kan laten doorstromen naar de rest van mijn gezin... want als dat lukt voelt alles fijner, minder zwaar, zachter en warmer...






No comments: