Wednesday 17 June 2009

- een ander paadje op -

Het komt wel eens voor dat juweeltjes tevoorschijn komen tijdens het ploegen door de Youtube-catalogus. Naast die soap - wuif wuif - wordt er ook naar muziek gezocht en dankzij het luisteren naar een Vlaamse radiozender hoorde ik de naam Elbow voorbij schuiven. Het lied wat erbij hoorde was heel mooi, geen idee waar ze vandaan kwamen. Ik was ervan overtuigd dat ze uit Belgie kwamen, of Finland, en dat ze zanger op Seal leek. Via via kwam ik op Youtube op een clip van hun waar ze een sessie hebben opgenomen met het London Philharmonic Orchestra. Heel erg ongelofelijk mooi. Weather to fly heet het lied wat ik via de radio had leren kennen.

De zanger lijkt niet op Seal, zag ik. Hij lijkt meer op een bouwvakker die net iets te vaak in de chipshop om de hoek te vinden is... Maar een mooie stem... De muziek heeft iets heel wereldvreemds en bijna spiritueels. Bijna om op te mediteren.

Zwervend door de lijst met songs bleken er anderen te zijn die ik kende, en prachtig vond, zoals dezen
* one day like this
* the bones of you
* switching off

Ze komen trouwens uit Manchester, bestaan al bijna tien jaar en zijn vaste prik op de festivals... Misschien moest ik toch maar een gaan...

En dit vond The Guardian ervan...


No comments: