Saturday 27 June 2009

- glasto-wannebe -





Elk jaar hoop ik dat het ervan komt.

Elk jaar zie ik het op tv.

Glastonbury, voor mij het muziekfestival van belang. Geen idee waarom - ben er nooit geweest - maar om de een of andere reden heeft het een grote plek in mijn lijstje gekregen van dingen waar ik ooit nog heen wil. Misschien omdat het in Somerset is, een prachtig deel van Groot Brittannië waar ik ooit op slag smoorverliefd op ben geworden. er hangt zo'n 'vibe', zo'n energie die mij in elk geval iets van de eeuwenlange geschiedenis deed proeven. De druïden schoven als het ware als schimmen voorbij...

Mijn schoonzus en haar ex gingen er elk jaar heen (en het was niet eens elk jaar...) gewapend met tent en wellies, en kwamen dan terug met verhalen van bands die ze hadden ontdekt in een van de indie muziektenten, of de alternatieve theatershows die ze hadden gezien, de vele groovy dingen die er voor kinderen te doen waren, of de kleren die ze in een van de vele kramen had gescoord. Tel erbij wat ik erover had gelezen, en ik had de indruk dat het een groot alternatief kunst- en eco-bewustzijnsfeest was, met fantastische muziek op de achtergrond. Een soort Nieuwetijdsfestival avant la lettre...

De bands die er komen zijn over het algemeen dezelfde bands als die op Pinkpop en Lowlands staan, maar voor mij slaat het allemaal net meer ergens op, die line-up van Glasto, gecombineerd met die Britse kunstzinnigheid en gevoel voor onzin. Maximo Park en Franz Ferdinand, Wombats, Echo & Bunnymen (bestaan die nog/weer?!), Peter Doherty, Jarvis Cocker, Blur... Niet bepaald schokkende nieuwe namen, maar op de vele (vele) podia staan honderden bands en acts die meestal wel iets moois laten zien, ergens daar tussen. In Engeland heb ik veel muziek leren kennen die ook in de rest van Europa vernieuwend zijn gebleken. Misschien is dit wel een duf soort van verheerlijking - heb me daar in Engeland altijd veel meer thuis gevoeld dan hier in Holland - dus ik ga er geen waardeoordeel aan hangen... En er staan dit jaar ook Neil Young, Bruce Springsteen, Crosby Stills & Nash, Spinal Tap en Tom Jones, Madness en The Specials... Ik bedoel, ouwe knarren voor de ouwe knarren die ervan overtuigd zijn dat ze nog meetellen... Zoals moeke hier...

Zag vanmorgen een stuk op de website van the Guardian (krant) en herinnerde me meteen weer waarom ik niet zo nodig hoef, voorlopig. Modder, en veel. Er heerst een hittegolf in Engeland, maar het regent op Glasto... Gelukkig zijn er nog wel dingen waar je op kan rekenen...




No comments: