Wednesday 7 July 2010

- euro-geest -


Voel me nog steeds niet Hollands...

Al een week of 5 fiets ik elke dag onder de vele vlaggetjes door die tussen de huizen in onze straat zijn gespannen. Een paar buren vonden het een tof idee om 47 oranje vlaggelijnen aan elkaar te knopen en gingen met ladders in de weer, en plotseling, toen we wakker werden, hingen er dus talloze plastic oranje driehoekjes in de staat, en ze hangen er nog steeds... Ze hebben stormen overleefd, en de hitte van vorige week, en regen en nog net geen sneeuw. Net als het Nederlandse team, in Zuid Afrika...

Had gedacht dat de vlaggetjes vorige week, na de kwartfinale, al wel naar beneden zouden zijn gekomen, anders zeker na de wedstrijd tegen Brazilië, maar het lijkt erop dat de heren voetballers iets van een teamgeest hebben gevonden en de wedstrijd van gisteravond was opmerkelijk - in de zin van ego-arm zonder de gebruikelijke prima donnatjes... dat is dan weer wel grappig om te zien.

Maar ik voel me nog steeds niet Hollands - kreeg vanmorgen al 'kritiek' van een moeder op school dat ik mijn kind niet oranje had uitgedost, waarna het kind bijna bedremmeld naar oranje dingetjes aan mijn tas en haar zelf ging zoeken... Voel me niet Hollands, nooit gevoeld ook. Voel me wel europees, of wat daarvoor moet doorgaan. En het wordt in elk geval een Europese finale, op Zondag...

No comments: