Monday 5 July 2010

- overtuigingskracht -

Juist doen waar je bang voor bent...
Van dat soort advies, zeg maar.
Een paar bezoeken lang aan de tweedehandswinkels van Emmaus bij ons in de buurt, stond het boek Feel the fear and to it anyway ('voel de angst en doe het gewoon toch') naar me te staren in de boekenafdeling. Zo'n kreet die hier wij bij ons thuis wel eens plegen te slaan, en omdat het maar niet verkocht leek te worden, vond ik het een heel goed idee (tekens uit de kosmos en zo) om het voor 50 cent mijn bezit te maken. Het bleek een heel goede investering...

Hoofdstuk voor hoofdstuk worden een heleboel overtuigingen ontdaan van hun kracht, en blijk je een behoorlijk aantal dingen te denken over jezelf en het leven die nergens op slaan. Behalve dan dat je ze van kleins af aan hebt geleerd en nog steeds bevestigd ziet (of denkt te zien, of wil zien) in je omgeving en dus geen reden kan vinden om iets aan je overtuigingen te veranderen... Anderen zien het toch ook zo?

Voel de angst en doe het toch...
'Zonder mijn man kan ik niet leven...'
'Zonder mijn kinderen heeft mijn leven geen zin...'
'Als ik dit of dat doe, dan lacht iedereen me uit...'
'Als ik mijn hart volg, raak ik mijn baan/zekerheden kwijt, en dat is het ergste wat er kan gebeuren...'
'Wanneer ik voor hem/haar kies, dan raak ik die andere kwijt'
'En als nou blijkt dat ik dat probeer (werk/relatie/school), en ik kan het niet, dan kan ik dat ook al niet... en dan?'
Zo zijn er nog talloze veronderstellingen waar je zo je twijfels bij kan trekken en die je al jaren in een soort van status quo houden, een impasse waarvan je niet meer weet hoe je eruit moet komen... En da's prima, als je gewoon heel gelukkig bent met jezelf en je leven. Maar dat zijn velen van ons eigenlijk helemaal niet...

Heb zelf een aantal van die angsten onder de loep genomen, de laatste tijd, en allemaal bleken ze onterecht, of misschien klopten ze wel, maar bleken de consequenties alles behalve dodelijk of onoverleefbaar. Het tegenovergestelde, zou ik zelfs durven beweren... Het enige wat steeds een beetje stierf, was mijn ego, mijn opgeblazen, verwende, angstige ego...

Ben er nog lang niet... Heb nog wel een aantal overtuigingen die op mijn lijstje staan en die vernietigd mogen worden. Maar schot zit er in...

No comments: