Monday 26 September 2011

authentiek

In het toilet van mijn ouderlijk huis ligt altijd wel een stapeltje tijdschriften wat in een vorig leven deel was van de leesmap, maar nu een waardig einde krijgt en tot in lengte van dagen wordt doorgespit en gelezen. Ik blader dus wel eens door de Quest en de Tuin en Plant (of zo) en kom dan dingen over bladluis of delfstoffen te weten die ik ook meteen weer vergeet, en de kinderen krijgen soms een paar Tina's of Voetbal Internationals toegestopt. Fijn, scheelt ons weer geklaag bij de tijdschriften afdeling van de Appie...

In het stapeltje op het krukje in het toilet lagen gisteren ook een Libelle en een Margriet. De damesbladen die ik vooral probeer te negeren, ware het niet dat er soms best wel wat leuks in te lezen valt (recepten, reisverslagen naar Ierland, Jan, Jans en de kinderen {die maar niet ouder worden, maar intussen allemaal wel een laptop en blackberry hebben...}..). Ik lees redelijk vaak best wel intelligente dingen van Wieke Biesheuvel en die man die een column heeft in een van de bladen, en ook de stukjes van Annette Heffels, huispsych van de Margriet leest  fijn weg. Tot ik me gisteren bijna verslikte in het stuk wat ze had gepend over Jezelf Zijn, en dat ze daar zo'n schurfthekel aan heeft gekregen, omdat iedereen het te pas en te onpas roept te willen zijn. Waar ze wel een beetje gelijk in heeft, want elke gek op tv die iets kan doet dat door vooral zichzelf te zijn/blijven/worden {zie die blonde mafkees [Britt?] die al zo vaak bij DWDD haar steeds ongeloofwaardiger verhaaltje komt doen...} Alleen vond ik haar beredenering een beetje raar...

Volgens Heffels druist het steeds gebezigde Jezelf Zijn in tegen de Beschaving waar we nou al zo lang mee bezig zijn, want volgens haar willen zij die Zichzelf willen Zijn vooral hun irritante, on-sociaal verenigbare karaktertrekken naar voren schuiven en dus al onbeschofte taal uitslaand en populistisch dingen insinuerend (zoals meneer Wilders mee weg komt in de tweede kamer...) door het leven gaan... Maar volgens mij haalt ze twee dingen door elkaar...

Volgens mij (en nee, ik heb er niet voor gestudeerd...) haalt ze Jezelf zijn {op een Geert Wilders manier}  en Authentiek zijn door elkaar... Want daar zit dan weer wel een verschil in. Denk ik...
Ik kan zo een rij mensen opnoemen die heel erg Authentiek zijn (Zichzelf pur sang) maar ook behoorlijk Beschaafd... Mijn oudste zoon, bijvoorbeeld. Zal nooit een bushokje in de fik steken, of iets ongeschofts roepen, maar is niets anders dan zichzelf in wat hij doet of waar hij voor kiest in zijn leven. Hij houdt zich aan zijn eigen maatstaven, zeg maar... Mijn vriendin Mo, idem.. Kom daar maar eens om in deze wereld...

Authentiek is wellicht een angstbeeld van de Heffels van deze wereld, die de universiteit zijn uitgerold, getraind om de maatschappij te bevrijden van mensen die teveel zichzelf zijn, die hun eigen regels volgen en niet die van de samenleving. Hun eigen conclusies trekken, naar hun binnenste luisteren en concluderen dat het wellicht ook anders kan dan Zoals Het Hoort...Teveel authentieke mensen kan misschien wel gevaarlijk zijn voor de kennis- en economiemaatschappij die Nederland is...

en nu een filmpje van een band die al dertig jaar heel erg authentiek was en en nu mee opgehouden...
boehoehoe!!!



2 comments:

Kati said...

Niks aan toe te voegen dan alleen maar: HEAR HEAR!!! :)

xxx Kati

(ps misschien nog 1 klein dingetje, het erge is vaak dat 'men' de Annette Heffelsen van de wereld leest en gelooft en toepast, vooral mensen die naar ZichZelf op zoek zijn en denken: Zie je? Zij heeft er voor gestudeerd en zal het dus wel weten. Nadenken wat voor jouzelf normen en waarden zijn (bushokje wel of niet in de fik steken bv of roepen tegen de minister president 'doe s normaal man') is een groot goed en daarvoor HOEF je niet eens gestudeerd te hebben. Goed he, mevrouw Heffels? :D ) hmm Daan, voelen we een challeng'je' aan komen binnenkort? :D

Daan said...

hahaha!! ja, dat is wel waar... vrees dat dat de tweedeling een beetje kenmerkt tussen Spiritueel jezelf zijn en Regulier... doe maar normaal, dat idee. en: wat zouden de buren wel niet denken? regulier is er duidelijk nog niet aan toe om echt naar binnen te gaan...

jammer, maar je doet er zo weinig aan. behalve doorgaan op je eigen weg...