Wednesday 12 December 2012

nog 12...

nog twaalf dagen.
dan is het kerstavond.
vroeger ging ik met moeder en vader en broer naar de nachtmis.
dan was het in mijn beleving pas echt kerst.
naderhand aten we nog wat, meestal een worstenbroodje 
of wat kerststol, 
en dan gingen we naar bed. 
en de volgende dag was het Kerstmis...
wat bij ons inhield dat je ingetogen was en aan Jezus dacht... 
en hoe vreselijk de wereld was...
en mijn moeder maakte iets met kalkoen, 
of kip, en we aten lekkere dingen.

het was een rustige, fijne dag vol bezinning.

maar het was vooral heel ingetogen...

iets wat mij lange tijd vreselijk tegenstond...
vooral toen ik de actie-volle engelse kerst had leren kennen
met drank en zang en lol en veel meligheid.
heerlijk vond ik dat, na al dat ingetogen bezinning...
{volgens mij heb ik dit al eens geschreven...}
maar ook dat bleek na vijftien jaar niet echt het enig antwoord
een klein beetje bezinning zou geen kwaad kunnen
maar dan wel op mijn manier, 
en niet zoals door de katholieke/gristelijke kerk geboden.

enniwee
iets er tussen in 
weet niet of het dit jaar lukken zal
we zien wel...

No comments: