Sunday 17 May 2009

- na zo'n twaalf uur slaap -

(... of tenminste, zo voelt het dan...), denk ik terug aan mijn laatste Lentemarkt...

enkele observaties:
- deadlines zijn irritant
Zelfs de meeste relaxte types lijken te worden veranderd in overspannen kippen zonder kop, die overtuigd zijn dat alles precies zo moet gaan als van te voren bedacht. Vanaf de dichterbij komende zijlijn bezien, merk ik dat ik ooit ook zo rondliep, en een nachtmerrie moet zijn geweest voor mijn omgeving... Bij deze excuses...

- kraamhouders die niet veel hebben met de Vrije School krijgen er niet veel meer mee als ze op een niet-massaal bezochte markt zijn geweest...
De mevrouw van de (reguliere) boekenwinkel uit de stad, liep erbij als een zure pruim die net in een citroen had gebeten toen ik haar vroeg of ze het naar haar zin had. Nee, zei ze, er een glimlach uit persend. Markten zijn ook haar ding niet, vervolgde ze. Ze haatte ze zelfs. Duidelijk dus...

- in het restaurant is het altijd onrepresentatief druk
en met drie mensen achter de balie is niet handig. Ik was er van overtuigd dat we een drukke markt hadden, door de constante stroom mensen die koffie, thee, cake,taart en pizza's wilden, maar dat bleek niet te kloppen. Gezellig was het wel, wat ik begreep van de feedback.

- buitenstaanders weten alles beter...
boeken moeten niet naar boven - de markt moet veel korter, en vooral niet boven - kartonnen bekertjes zijn altijd veel beter geweest dan kopjes - er moeten geen ramen open - de koffie moet meteen in een thermoskan - we moeten veel eerder beginnen met promoten

- mijn collega's zijn schatten, allemaal...
keiharde werkers, positieve lieverds, super-veeleisend, harten onder riemen stekend, en ik ga ze allemaal ongelofelijk missen...
De laatste paar jaar merkte ik dat vooral de voorbereidingen mijn neus uitkwamen, en de markten zelf keek ik niet bepaald meer naar uit, maar als ik terugdenk aan gisteren, weet ik dat ik zoveel meer geleerd heb van 9 jaar markt dan dat ik ooit op wat voor school zou kunnen meekrijgen...

Dus: Rosalie, Elly, Jeannette, Anja, Monique, Patricia, Matty, Monica, Heidi, Anja, Margreta, Daan, Yolande en Ursela - dank dat ik met jullie heb mogen samenwerken. Dankzij jullie heb ik menig Vrijdagmiddag en Zaterdag doorgebracht met sjouwen en lopen en lachen en balen en rennen en bedenken en uitgeput neervallen op de bank...
En ik heb het voor geen goud willen missen!!


No comments: