Monday 25 May 2009

- bladeren -

Dankzij een opruiming die mijn broer - voor geheel duistere redenen - in zijn zolder heeft gehouden, staat het schuurtje van mijn vader (wat ooit diende als zijn Kantoor, in de tijd dat hij een drukkerij was begonnen) nu vol met zo'n 12 bananen dozen vol met boeken. Er zitten vele verschillende onderwerpen in, vooral over tekst-boeken over marketing (zijn beroep) en vele romans, maar ook talloze over psychologie. Dikke, zware, diepe boeken... Zonder het van elkaar te weten, hebben mijn broer en ik een diepe fascinatie voor de Geest, hoe die werkt, hoe men die kan ontwikkelen, en hoewel ik vond dat ik veel had gelezen over het onderwerp, dit sloeg alles... Jung, Freud, Erickson, Bowlby - zo ongeveer iedereen van naam zat er tussen... Mocht zijn carrière in marketing eraan gaan, kan ie altijd nog een praktijk in psycho-analyse beginnen...

Gelukkig voor mij, zaten er nog een stuk of drie boeken tussen die ik ooit had uitgeleend en spoorloos leken - tussen 400 anderen vielen ze waarschijnlijk niet erg op...

Alan vond tussen de vele psycho-boeken (die hem voorlopig wel even bezig zullen houden) een aantal Franse grammatica en woordenboeken (Nederlands/Frans...). Dan kan tenminste een van ons straks meer dan croissants en baguettes bestellen daar...

Een van de boeken die niet ging over marketing of psychologie of Shakespeare of Varen(?), was een kadootje wat schijnbaar ooit een keer bij de Happinez heeft gezeten. Geschreven door Geert Kimpen, schrijver van 'De Kabbalist', was een schattig boekwerkje wat, naar de wetten van de Kabbala, je een soort van wensen-lijstje in vervulling kon laten brengen. Nou ben ik altijd wel te porren voor dit soort quatsch, en ging met mijn pen in de aanslag en een bloknoot op mijn schoot. Langzaam aan werkte ik de 10 wetten af, en kwam ik obstakel na psychologische belemmering tegen en merkte ik dat hoe langer hoe minder van mijn normale twijfel bleef hangen. Misschien kon inderdaad wel die vele wensen van mijn lijstje gewoon tot waarheid laten worden, misschien was het inderdaad wel een kwestie van niet zeuren, gewoon doen... Geloven in jezelf...

Voorlopig blijf ik wachten tot een reactie van Hier Boven - ik kan wel van alles willen, maar als de tijd nog niet rijp is, moet je het maar doen met wat er is...

En die komt weer van een docu van de Boeddhistische Omroep....

No comments: