Sunday 1 August 2010

- boomhut -

Om de buurvrouw nog meer te tarten (hoewel ik er vrij zeker van ben dat dat niet de reden is dat ze het doen, maar allez...) zijn de kids begonnen aan een boomhut. Het plan lag er al langer, de boom was al een tijdlang stevig genoeg voor het dragen van iets dergelijks, en gisteren, terwijl ik in de natuurvoedingswinkel schapenkaas stond te snijden, of stond te twijfelen of het brood nou met zuurdesem of gewoon gist was, en hoe het dan ook weer zou kunnen heten, zodat het zoeken naar de prijs op de lijst ietsje makkelijker zou worden, werd er een begin gemaakt met De Boomhut. Al het hout wat ergens in een hoekje in de tuin was gegooid door mijn lief (die bij houten planken e.d. nooit echt wilde ideeën krijgt in de richting van het maken van allerlei attributen - dat is meer mijn richting) werden verzameld en door de twee jongens aan elkaar getimmerd, of vervoerd naar een van de takken alwaar ze een plekje kregen. Dit deden zijn met veel kinderlijk kabaal, veel levenslustige kreten en natuurlijk veel gehamer en geboor. Dingen waar mijn buurvrouw niet blij van wordt.

Ik wordt dan weer niet zo blij van de sigarettenrook die van de buren weer naar ons waait, of hoe er tegen de hond wordt gepraat (alsof hij een beetje debiel is), maar op een schaal van 1 tot 10, is het niet iets waar ik depressief van zal worden.... Ik bedoel, een deur is zo dicht gedaan en de buurvrouw biedt ons soms wel eens een vorm van vermaak als ze de tuin aan het stofzuigen is. Bijvoorbeeld.

Ergens las ik ooit dat als je de levenslust van en kind niet kan uitstaan, dat dat iets reflecteert uit je eigen opvoeding. Dat je eigen levenslust door je eigen opvoeders niet kon worden getolereerd en de kop is ingedrukt. Hardhandig of anderszins... En als je dan kinderen in je omgeving hoort gillen van vreugde, ziet spelen alsof het een lieve lust is, of kattekwaad ziet uithalen, roept het een soort van woede bij je op: je wil het niet zien, omdat het de pijn van je eigen jeugd terug haalt (en lezend over chakra's blijkt degene die in relatie staat met je levenslust [heiligbeen chakra] ook alles te maken heeft met hoe je je creativiteit en sexualiteit ervaart). Triest eigenlijk, dan, dat ze naast ons woont...

De boomhut is bijna klaar. Er worden nog ideeën bedacht voor een dak, en meer vloer oppervlak, en een steunende wand. Ik geniet met volle teugen van hun creativiteit en durf, van waar ze nou weer mee komen of wat wordt gevraagd aan gereedschap. Zelfs al zou ik ergens een probleem mee hebben, dan weet ik dat het mijn probleem is, en niet die van hun. En heel misschien waait iets van hun levenslust over het hek naar de buurvrouw. Al zal ik mijn adem niet inhouden...

(zodra de batterijen van mijn camera het weer doen, zal ik foto's nemen en plaatsen... Deze zijn van het net gejat...)

No comments: