Thursday 21 April 2011

trouw dag

Heb vanmorgen allemaal Barbra Streisand-gedachten...
Gisteravond zei wederhelft voor de grap: het lijkt soms net of we in A Star is born zitten... En dan is hij de ouwe rot die zijn jongere lief naar grotere hoogtes leidt, terwijl hij zichzelf de afgrond in zuipt... Maar dan zonder dat laatste... Hij bedenkt de James Mason/Judy Garland versie uit 1954, terwijl in mijn hoofd Babs en Kris Kristofferson rondwaren... A star is born... As if...

Begrijp wel waar hij heen wil - dankzij zijn steun en wijsheid heb ik een soort van zelfredzaamheid bereikt die oneindig weg leek toen ik hem leerde kennen. Heb ik kanten van mezelf leren kennen waarvan ik nooit wist dat die bestonden... (maar andersom dus ook). Omdat ik dat zo heel graag wilde. En nu voelt het alsof ik verder wil, naar plekken die ik zonder hem zal moeten halen...

Liefde is soms heel raar... Je leert ontzettend veel van elkaar, je laat elkaar hoogtes en dieptes zien, geeft elkaar de ruimte voor fouten en glorieuze tijden... Liefde is vasthouden en verwarmen, maar liefde is vaker nog loslaten, de diepte inspringen en een andere route kiezen...

Wat mij brengt op die andere film met La Streisand waar ik het niet droog bij houdt: The way we were... Een prachtig verhaal van twee zielen die zoveel van elkaar houden, maar teveel van elkaar verschillen om samen te kunnen leven... Zo voelt het nu tenminste bij mij... Alleen geloof ik niet dat het een einde hoeft te betekenen. Misschien een einde van de oude manier, maar allebei geloven we niet dat er maar een manier van samenzijn is... Dat de uitgekauwde, conventionele wijze van een relatie hebben te beperkt, of te beperkend is... Dat we allebei teveel van onze eigen vrijheden en manieren houden, zodat we onze eigen achterhaalde ideeën van het huwelijk graag de vuilnisbak in mikken... Daar kwamen we gelukkig allebei een paar jaar geleden tegelijk achter, wat een hoop ellende heeft bespaard... Trouw zijn kan op meerder manieren...
Merkwaardige gedachten, op onze 16e 'trouw'dag...

Even mijn zakdoekje pakken...
(Robert Redford!!!!!!!!)

5 comments:

Kati said...

eigenlijk helemaal niet zo gek, maar ik 'ken' je al wat langer dan vandaag. ;) Happy anniversary.

xxx Kati

Sandra said...

Ik denk dat ik heel goed begrijp wat je bedoelt en juist eigenlijk heel mooi, jullie hebben elkaar een stuk ruimte gegeven om zo bij elkaar te blijven.
Een fijne trouwdag gewenst.

Mireille said...

Wauw…
16 jaar das al een hele tijd.
Gefeliciteerd!

fieve said...

Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag!!!!
Ik heb een sneakje op mijn blog geplaatst...
Fijne paasdagen!!!

Daan said...

dank jullie wel voor die lieve wensen!
fijne paasdagen allen!!