Friday 8 January 2010

- rood -

Omdat ik elke dag even op de site van the Guardian kijk (Britse krant die redelijk intelligent is, te vergelijken met de Volkskrant), kwam ik het berichtje tegen over de boze roodharigen in UK die niet blij waren met Dr Who - hij zou verboden moeten worden. Schande! Meer dan honderd mensen hadden zelfs de moeite genomen om een klacht in te dienen bij de BBC, zo over de rooie (...) waren ze... Want: in de laatste aflevering van de serie, waarin de Doctor een ander lichaam krijgt (gebeurt elke zoveel jaar, als hij 'doodgaat', maar dan niet, want hij neemt gewoon een andere lijf aan - tja, science fiction, he?) en zichzelf even nagaat, zijn haar voelt en bekijkt (want lang genoeg daarvoor) en bemerkt dat hij nog steeds geen roodharige is. Vrij beteuterd ook, en ik herinnerde me van de vorige regeneratie dat David Tennant (zwijmel) ook al teleurgesteld was dat rood haar er nog niet in zat voor hem. Nix geen discriminatie, tenminste, zo kwam het bij niemand in de woonkamer over.

Maar klaarblijkelijk dachten de gingernuts in UK daar anders over. Die hoorden: 'Fjoe, nog steeds geen rood haar, valt weer mee...' En werden furieus... Op de brandstapel willen ze met de BBC, want dit kan toch echt niet... In 2010...

Grappig om te zien, als nep-roodharige. Ik smeer al jaren henna in mijn haar om het eerst super-saaie peper en zout te verbergen, en nu het in steeds grotere getalen aanwezige grijs. Voelde me in UK nooit gediscrimineerd, werd niet scheef aangekeken, maar vele wel-roodharigen schijnen nog steeds een rare nasmaak te hebben van de manier waarop Ieren daar werden behandeld (als tweederangs burgers), en wellicht zijn ze nogal lichtgeraakt. Zoals iemand in het artikel in de krant al zei: ze hebben niet zo'n dikke huid, zowel voor ultraviolette stralen als kritiek... Reken mezelf daar voor het gemak dan toch maar bij...

het artikel - omdat het wel leuk is om te lezen

No comments: