Tuesday 13 April 2010

- nesteldrift -

Terwijl ik de was aan het uithangen was in de tuin, gisterenmiddag, vloog er een vogeltje rakelings langs me heen, naar een hoekje bij de bank in de buurt. Onder de overhangende kamperfoelie, tussen de rumtopf en een bruine, dienstloze pot. Inspectie leerde dat daar - sinds wanneer?! - een heus vogelnestje lag... Er staken langs alle kanten twijgjes en draadjes en frutsels uit, en af en toe kwam vogeltje weer aanvliegen met een lading dingetjes die ze in de omgeving had opgescharreld. Ik ontwaarde oranje touw wat ik als omheining heb gebruikt, en stukken dennenboom, en heel veel blaadjes. Beetje net zoals ik het zou maken dus...

Het vogeltje ken ik nog van vorig jaar. Het is een bruin mereltje (zijn merels bruin?! Mijn ornithologische kennis is dramatisch slecht...), die vorige zomer vaak in de buurt aan het rondhupsen was, zoekend naar voedsel. Als ik in de tuin aan het lezen was, kwam ze wel eens heel dichtbij, en hupste dan weer door, of bleef even hangen, niet bang voor mijn menselijke gestalte. Vond dat al heel vreemd, maar het wende ook snel en ik vond het wel iets bovennatuurlijks hebben... En nu is ze dus een nestje aan het maken, boven mijn plantenbakken... De schat...

De kinderen - inclusief oudste - waren zeer onder de indruk van de kraamkamer die net buiten het raam werd gebouwd. Ik hoop dat ze niet al te veel last zal hebben van ons, mijn gevederd vriendinnetje... Ben benieuwd naar haar kroost....

2 comments:

Barbaramama said...

Ooooh wat lief zeg!
(En ja, vrouwtjesmerels zijn volgens mij altijd bruin)

Daan said...

dank U!!
Ja, ik wacht vol spanning op de eitjes...