Thursday 29 April 2010

- een paar overdenkingen -

* Van geven wordt je blij...
Voordat Eastenders (mijn vaste soapprik) op Maandag begint is er op de BBC een wetenschappelijk programma (kaliber: prettig gestoord, toegankelijk voor bijna nerds en gewoon heel leerzaam) wat heet Bang goes the theory ('daar gaat de theorie'), waar ze allerlei proefjes doen om theorieën uit te testen, op een nivo dat zelfs ik het begrijp... En leuk vindt. Afgelopen maandag was de vraag: wat maakt echt gelukkig? Op straat werden mensen gevraagd naar wat hen blij maakt en verder dan 'schoenen kopen' en 'chocola' en 'met vrienden in de kroeg zitten' kwam het niet echt. Totdat het team de proef op de soms ging nemen met een theorie die meent dat geven of delen van dingen waar jij teveel van hebt of gewoon krijt kunt je gelukkiger maakt dan hoeveel jackpots winnen dan ook. Dit had ik al eens gelezen in de Happinez en dat inspireerde mij dan weer heel erg. Loslopende voorbijgangers werd gevraagd om mee te doen aan de proef, kregen een enquete in te vullen over hoe ze zich voelden, een eveloppe met 20 pond erin en de opdracht of dit aan zichzelf te spenderen (chocola!!!) of het aan een ander te geven, en dan werd gekeken wie er zich gelukkiger voelde. De delers voelden zich veel beter, werd heel snel duidelijk, en ze waren er zelf nogal verbijsterd over... Duidelijk nog nooit echt bij stilgestaan.

In allerlei dingen die ik lees over Law of Attraction (de wet van de aantrekking) wordt daar ook heel vaak op gewezen - je krijgt terug wat je geeft. Als je angst en tekort uitstraalt, krijg je dat ook terug. Als je liefde en blijdschap en 'rijkdom' deelt en geeft, zal je dat ook terug ontvangen. Eigenlijk heel logisch, als je er langer bij stilstaat. Alleen moet je dan ingeprente angsten over tekortkomen en verliezen en armoede loslaten. Wat net zo beangstigend kan zijn als je laatste euro geven aan een dakloze...

* Van citroenmelisse drinken voor het slapengaan krijg je rare dromen...
Een paar dagen gedaan en het leek wel of ik een nacht lang lag te hallucineren. Mooie dromen waren het wel, maar ook heel erg vreemd.

* Eindexamenstunts van middelbare scholieren kunnen best wel grappig zijn...
Ik reed voorbij de school van Max, die hij waarschijnlijk over een paar weken zal verlaten, en de bomen rondom het hoofdgebouw waren versierd. Met toiletpapier... Gaf een heel melig resultaat...

* Het geven van een mandala-cursus is heel erg plezant...
Nou waren mijn eerste ever cursisten natuurlijk fantastisch en lief, wat het al een heel stuk minder eng maakte, maar toch...

No comments: