Friday 14 May 2010

- een mooie film -

Een paar dagen gelededen trakteerden Lief en ik onszelf op een film, omdat hij eindelijk draaide in de bioscoop hier in de stad. A single man stond al langer hoog op mijn lijstje - en niet alleen omdat Colin Firth de hoofdrol speelde... - dus mijn vreugde was groot toen ik de titel ontwaarde in de lijst. En ik was niet teleurgesteld. Vreesde ik nog voor een style-over-content-uitspatting (regisseur is kleding ontwerper...), waarbij hoe het eruit ziet nogal onderhevig was aan het verhaal, lang hoefde ik dat niet te zijn, want een en ander stond behoorlijk in verhouding tot elkaar. Ja het was heel erg gestyled, maar zoals alles klopte, klopte ook de stemming en de kleuren en het gebruik van verschillende wisselingen ervan, en het stoorde nooit. Firth was prachtig ingetogen en Brits, maar de gevoelens barsten uit zijn poriën, maar er bleef nog genoeg ruimte over voor subtiele humor. Geen laugh a minute, maar zo ontzettend de moeite waard...

Bijkomend effect is dat lief nu de muziek van Etta James heeft ontdekt en we in een soort van cool jazz-hol leven... Nice...

No comments: