Thursday 13 May 2010

- redenen -

De opmerking van hier in huis - dat ik daar (UK) wel erg ophemel - kwam aan, dus eentje om de balans erin te gooien.

redenen waarom ik voorlopig liever hier woon dan daar:
1. Het wordt je daar wel heel makkelijk gemaakt om je leven als eeuwige student voort te zetten. Wat prima is als dat je ambitie is in het leven, maar niet echt fijn als je kinderen wil opvoeden. Tenminste, zo ervoer ik het dan...
2. Men lijkt hier zoveel meer volwassen dan daar, wat je vooral ziet in dingen als politiek en ambtenaren - er wordt een mate van zelfstandig denken en eigen verantwoording van je gevraagd hier die ik daar behoorlijk miste.
3. De laatste keer dat ik in Engeland was, merkte ik hoe fijn ik het vond dat het in Holland zo schoon is... Nooit gedacht dat ik dat zou denken, maar het blijkt echt heel veel verschil te maken in hoe je je omgeving ervaart...
4. Scholen. Liever hier dan daar, hoeveel minder het hier dan mag zijn geworden in de afgelopen jaren, het verhoudt zich op weinig manieren...
5. Hoewel het natuurlijk niet overal zo is, voel ik hier weinig angst voor agressie in het dagelijks leven. Er heerst geen roadrage (tenminste, niet als mijn lief niet klem gereden wordt door een of andere slecht oplettende muts), men houdt niet van ruzie (ook niet altijd handig, maar goed...) en wil graag een verstandige oplossing voor problemen (en ja, zoveel praten en polderen is soms zo irritant), en zelfs al wordt er 'opgetreden', dan nog lijkt het met een zekere mate van vriendelijkheid te zijn. Om gek van te worden soms...
6. Spiritualiteit wordt hier niet gewantrouwd en zelfs aangemoedigd. De laatste keer dat ik een spiritueel artikel in The Guardian las, moest ik mezelf tegenhouden om geen ingezonden brief vol spugende haatopmerkingen te sturen, zo negatief getint was het...
7. Hier wordt niet moeilijk gedaan over seksualiteit en je lichaam... Je hebt er een, je doet het, je wil het doen, of niet, en da's prima.
8. We wonen dicht bij België...

een paar redenen waarom ik zo morgen met de eerste ferry naar daar zou willen:
1. Als nogal sensitief persoon wordt je daar best wel in de watten gelegd.
2. je hoeft daar niet de hele tijd volwassen te zijn - je mag best onverantwoord het kleine verwende kind uithangen...
3. De ruimte voor creativiteit lijkt daar zoveel meer te zijn. Het is daar voor mijn gevoel niet ondergeschikt aan de praktische kant van het leven...
4. De koffietentjes en kleine restaurantjes zijn zoveel gezelliger en fijner om in te vertoeven dan de meesten hier. Een tentje in domburg daargelaten dan...
5. Er wordt daar minder open en makkelijk gedaan over sexualiteit en je lichaam. Je hebt er een, en sex is inderdaad een optie, maar moet er nou perse steeds over worden gesproken? Alsof het over de leidingen in de keuken wordt gepraat, zo onromantisch en zo weinig mystiek hangt er hier omheen... Maar ja, elk voordeel heb zijn nadeel, sprak de grootse Nederlandse Filosoof J. Cruijf al eens...
6. De natuur is daar zo mooi... En bloemen mogen gewoon groeien waar ze willen en de berm wordt niet om de haverklap gemaaid, en struiken en bomen hoeven niet perse uitgemeten en met zoveel centimeter ertussen geplant... De willekeur van de natuur lijkt daar meer geaccepteerd te worden. Het voelt hier vaak nogal uitgemeten en bedacht - de spontaniteit is hier te vaak te zoeken...
7. De link met Ierland is daar zeer tastbaar en fijn...

Ach. Overal is het wel wat natuurlijk en ik ben alles bij elkaar toch wel heel blij dat ik hier woon en niet daar. Al was het alleen al omdat ik dan zoveel mensen niet had leren kennen die ik nu tot mijn vrienden reken, of dat ik door het verschil te ervaren anders niet in had gezien dat het hier best wel meevalt, meestal...

- bergen op zoom -

- hastings -

No comments: