Thursday 31 July 2014

grenzen aanleggen

oprah winfrey heeft veel moois gedaan...
een ervan is een website beginnen met heel veel bruikbare hulp...
waaronder Hoe Leg Ik Mijn Grenzen Aan, In Vredesnaam... {dat laatste stond er niet bij, trouwens...}
dit onderzoek je naar aanleiding van een aantal stappen, en de eerste drie zijn het afmaken van een paar zinnen. dingen om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je eigenlijk niet meer wil pikken. wat je eigenlijk nooit had hoeven pikken. van niemand. van je {ex}man niet, van je vader niet, van je moeder niet, van je leraar van de lagere school niet, van de pastoor niet, van de buurvrouw niet, van je kinderen niet... niemand...

ik moest er  minstens tien bedenken, per zinnetje. dit is een greep eruit.

mensen mogen niet:
- mij dwingen tot het doen van dingen die ik niet wil
- mij lui noemen
- van mij verwachten dat ik iets voor hen doe omdat zij iets {ongevraagd?} voor mij hebben gedaan
- tegen mij blèren
- mij bekritiseren om wat ik leuk vind/verlang
- dingen voor mij beslissen {tenzij mijn leven ervan afhangt, en dan nog...}
- mij schuldig laten voelen omdat ik iets doe wat hen niet zint

ik heb het recht om te vragen om:
- privacy
- liefde
- hulp {zonder er iets voor terug te geven}
- advies {zonder...}
- met rust gelaten te worden

om mijn energie en tijd {en mezelf} te beschermen is het oke om:
- van gedachten te veranderen t.o.v. afspraken
- de telefoon uit te zetten
- een hele dag alleen door te brengen
- naar zee/het bos te gaan
- naar muziek te luisteren waar ik gelukkig van wordt
- een boek te lezen
- voor me uit te staren
- nee te zeggen tegen de kinderen of de baas, of...

dit was voor mij alvast al een eye-opener. hoeveel van dit soort dingen ik toe heb gelaten, omdat ik niet anders wist dan dat hoorde.

wordt vervolgd

No comments: