Monday 21 November 2011

10 songs...

... die iets met me hebben gedaan in mijn formative years...

1. the whole of the moon - waterboys
om een of andere reden bleef dit lied uit 1985 in mijn onderbewustzijn hangen en is er nooit meer weggegaan... weet nog steeds niet precies waar de zanger heen wil maar ik geloof dat het gaat over dromers en doeners, over idealiseren en realiseren. Of niet...
2. wonderful life - black
vond m toen (25 jaar terug) een heel erg mooie gast, en zijn liedjes heerlijk suf en lief en mooi.... dromer-de-droom....
3. the beaten generation - the the
politiek bewustzijn in een liedeke... 
4. this charming man - the smiths
maar het had ook elk ander willekeurig ander lied van ze kunnen zijn...
hun liedjes zijn scherp, poëtisch, keihard, dromerig en er zit zo ongelofelijk veel humor in...
5. waiting for the great leap forward - billy bragg
pop's minst sexy zanger begon als protestzanger met scherpe politieke songs, waarvan deze mij heel erg aan sprak. Ontdekt in de tijd dat ik nog een mening had en ergens iets van vond (vooral dat het wel wat socialer kon in Holland {heeft veel geholpen dus...}). dit nummer is van een jaar of 10 later en een heel stuk meliger {tekst?!!!} en engelser komen ze echt niet....
6. love will tear us apart again - joy division
deze band heb ik pas leren waarderen toen ik met mijn eigen donkere kant in het reine was gekomen, en jaar of 4 terug. Viel dan weer wel samen met het zien van de film over het leven da zanger, maar dat terzijde... maar dit lied was altijd wel een favoriet...
7. sebastian - steve harley & cockney rebel
zo mooi. werd behoorlijk gegrepen door de sfeer en de ton van het lied...
8. alive - pearl jam
zat even in een heavy fase met mijn muzieksmaak (even maar) en daar is deze van Pearl Jam vooral uit blijven hangen... Natuurlijk hoort Nirvana ook in het rijtje, samen met tegenwoordig Foo Fighteres, maar over het algemeen hoeft het van mij niet meer zo heavy... Maar Eddie mag van mij elke dag wel...
9. belong - r.e.m.
net als bij the Smiths zou het bijna elk willekeurig ander lied geweest kunnen zijn, maar deze is me wel bijgebleven van de 'unplugged' sessie waar mtv ineens mee begon begin jaren 90...
10. go your own way - fleetwood mac
 realiseerde me ineens hoe toepasselijk de woorden zijn in dit lied... mooi, krachtig en de band heeft met Rumours een echt prachtige plaat gemaakt, ooit in 1783 of zo... Heeft heel lang in mijn cassettedeck gezeten...

in het doorwaden van the tube kwam ik zoveel moois tegen dat ik er morgen misschien nog wel een doe...

mozza, on a bed...

2 comments:

Kati said...

O The The... :) O The Smiths... Herkenning en O wat lang geleden dat ik die gehoord heb. The Smiths, ik heb er nog een paar singletjes (Vinyl) van. Lekker...

Daan said...

juist...
hoor ze nog regelmatig, oudste heeft ze een tijd geleden ontdekt en vind ze ook heel gaaf... (the smiths dus, en r.e.m.) - heel vreemd...