Tuesday 8 May 2012

excentriekig

Dreigt er gevaar als je inspiratie haalt uit ideeën en zaken en werelden die niet zijn waar jij bent, of die het aansporen om je te vervreemden (nog meer) van datgenen waarmee je bent opgegroeid?


Sinds die mafkees in Norwegen het in zijn hoofd haalde de wereld te moeten redden van linkse types die Samenwerking en Sameleving wilden bevorderen, door ze masaal te vermoorden, en het duidelijk werd dat de man een eenling was die niet binnen de maatschappij wilde leven omdat die hem niet aanstaat, begrijp ik een klein beetje waarom een maatschappij moeite heeft met eenlingen die hun eigen leven willen leven. Omdat er nou eenmaal een kans is dat er een rare tussen zit, die ons wil verlossen, die er enge gedachtegangen op na houdt... Maar zijn 'dus' automatisch alle eenlingen gevaarlijk, moeten zij allemaal in de gaten gehouden worden, uit angst voor een bloedbad? Want ikzelf ben ook een eenling, ikzelf hou ook van mijn eigen wereld boven die van de maatschaappij waarin ik mij bevindt. Ikzelf moedig mijn kinderen aan hun eigen gedachten te hebben, niet lukraak overal in mee te gaan, omdat dat van ze word verwacht door hun omgeving... Ikzelf beschouw mezelf als nogal wereldvreemd...

Wereldvreemd zijn, niet zomaar mee willen gaan met de samenleving waarin je woont, omdat je jezelf er niet in herkent, is iets - heb ik gemerkt - wat gezien wordt als een kwaad wat met wortel en al moet worden uitgeroeid. Niemand mag zijn eigen wereld hebben, we moeten allemaal meedoen, makkelijk te duiden zijn, anders dreigt er gevaar... Gevaar voor enge terroristen zoals die gek in Noorwegen... Om er maar een te noemen...

Mijn ideeën en inspiratie komen vaak uit een wereld die mijn omgeving, buiten meneer G en de kinderen, niet kent. Niet begrijpt. Niet wil begrijpen... En wat door onbegrip vaak wordt beschouwd als raar, dus beangstigend... en zo voel ik me soms verantwoordelijk voor de angst van een ander... Die nergens anders op is gebaseerd dan hun eigen onbegrip, en dat slaat eigenlijk nergens op... En ik heb er ook helemaal geen zin in, m een ander te behoeden voor de confromtatie met zijn eigen 'andere kant'... Dan maar de ongemakken erbij...

en enniwee,
om met mijn geliefde (een ervan)
excentriekeling te spreken:

1 comment:

Kati said...

En zo is t maar net: Of zoals het Schotse spreekwoord zegt: Be happy while you're living, For you're a long time dead.