Thursday 24 May 2012

groen

Omdat Pops bij een vriendinnetje was blijven slapen en Felix zelf naar school fietste, lag de ochtend op een net iets andere manier dan normaal open voor me, dus besloot ik te gaan wandelen. Niet ongewoon, maar het was alweer een tijdje geleden, dus gingen de wandelschoenen en makkelijk zittende kleding aan en vertrok ik. Het was nog vrij fris (gelukkig!!) en het Buitengebied trok.

Nou is het hier avondvierdaagse en het zal niemand verbijsteren dat ik daar weinig interesse in heb. Vanavond is geloof ik de laatste keer. Hele stukken berm waren afgezet met rabobank-lint zodat auto's er niet konden parkeren, wat het eerste was dat opviel, en een eindje verder, naar de start toe, op het gras langs het stukje voetpad wat erheen leidde, lag het vol met troep - chipszakjes, drinkpakjes, snoeppapier in allerlei maten en soorten... Leve Sociale Evenementen... (en dan is men verbaasd daar Roosendaal het slecht... oh nee... niet weer...). En ik weet dat ik nu klink als een ouwe zeurtrien, en dat heeft zo weinig zin en ik bereik er helemaal nix mee (behalve dat ik het meest voor de hand liggende opnoem - iedereen vind het vreselijk...) , maar het was zo jammer om te zien...

Er eenmaal voorbij werd mijn oog getrokken naar de velden en bermen die waren volgegroeid met boterbloemen, fluitenkruid, korens, vergeet-me-nietjes en ander vrolijks en al snel had ik van die spirituele geluksmomenten waarin ik mijzelf gelukkig prijsde dat ik tijd had om langs dit soort prachtigs te wandelen, terwijl de zon zijn best deed om door het wolkendek te branden, en vogeltjes zich een ongeluk zongen, en jong groen bijna glom aan de bomen... Rust, bijna-stilte (er kwam soms een auto voorbij), prachtige natuur - what more do i want? Een schone berm, ja, maar zolang ik er zelf niet met een zak en prikker langs ga lopen, mag ik er ook niet over zeuren, is mijn motto... Genieten, en de gemeente bedanken dat ze mensen betalen om met die zak en prikker langs de kant van de weg te wandelen. Misschien genieten die mannen ook wel met volle teugen van de bloemen en de vogeltjes...

No comments: