Sunday 9 September 2012

5 x songs # 1

* om te beluisteren: klikken op titel *

1. throw your arms around me - luka bloom
dacht altijd dat deze van Crowded House was, omdat ze 'm ooit bij een Twee Meter Sessie (grijze oudheid op Radio 3, lang voordat Giel Beelen het mannetje was daar...) deden, tot ik zag dat vele anderen m hebben gedaan, en het van een Aussie band bleek die Hunters & Collectors bleek te heten... mooi, integer, lekkere Ierse lilt van de heer Bloom... staat op een cd vol andere covers, waar ook de volgende song op staat...

2. urge for going - joni mitchell
prachtige tekst - over de drang om er vandoor te gaan, als de zomer aan zijn einde komt, de herfst zijn voorzichtige aankondiging doet, en je je geliefde moet loslaten, omdat hij/je niet anders kan... Over dingen die voorbij gaan, of je nou wil of niet...

3. thick as a brick - jethro tull
geleend van Johnny Cash, dit nummer. maffe band, met veel verschillende invloeden, waaronder jazz, klassieke muziek en hard rock... En ja, hij speelt ook hier een dwarsfluit, al of niet staande op een been...

4. twelve gates to the city - robert plant (en een heleboel ander lui)
ik ben grote fan van Led Zep, maar mag Robert Plant zijn solo dingetjes ook graag volgen. Deze 'fase' was mijn favoriete, hier experimenteerde hij met allerlei stijlen en ik heb zeer genoten (en nog steeds) van wat hier uit kwam...

5. edie - the cult
hoewel ik makkeijker naar She Sells Sactuary grijp als een lekker nummer uit de jaren 80, is deze me toch meer bijgebleven uit mijn tijd als Onbegrepen Tiener (of daar net voorbij) en ik als geen ander zwolg in zelfmedelijden...

jethro rull
met bijbehorende ooievaars-pose van zanger Ian Anderson

No comments: