Sunday 2 September 2012

10 x songs

omdat ik even niets anders kan verzinnen...
en omdat muziek zo'n idioot grote plek inneemt in mijn leven...
in redelijk willekeurige volgorde...

1. release - pearl jam
(1992) de band heeft zich teruggenesteld in mijn hart, nadat ik ze een tijdje kwijt was, al bleef hun zanger gewoon zitten waar ie zat... dit lied kwam in een droom voor, deze week, toen ik een nogal mooie boodschap doorkreeg, zoals dat wel eens gaat in dromen, eentje die nog lang doordreunde in mijn hoofd en hart... {release betekent vrijlaten, loslaten...}

2. somewhere only we know - keane
(2004) zo sentimenteel als ze komen, popliedjes, en dit is een van de besten... terughaken naar een tijd waarin je misschien gelukkiger was, of dat dacht te zijn (en ik ga dan meteen terug naar het begin van mijn relatie...).  We've come a long way...

3. every little thing she does is magic - police
(1981) in de tijd dat ik Sting leerde kennen (1985) had de man net zijn eerste solo elpee uitgebracht en was ik straalverschrikkleijk verliefd op m... alles wat ik zelf niet had/was projecteerde ik op de goede man en mijn god was vond ik m mooi... ik leerde, dank zij een vriendinnetje, the Police kennen, en werd zo ongelofelijk blij van hun muziek... deze het meeste... ik ging er zelfs van dansen... {ik, dansen... waahaha!!!}ook heel fijn was dat de teksten zo goed waren...

4. rubber soul - the beatles
(1965) technisch gezien een hele elpee, maar ik kon niet kiezen...  van geen een van hun, eigenlijk... The Beatles staan voor een soort van traditie in mijn leven... whatever fucked up things happen in life, there´s always the beatles... zoiets...  allemaal heerlijke songs, al springt Norwegian Wood er wel uit gezien een soort van keerpunt in hun carrière... kwam zowat heel 1984 niet van mijn draaitafel...

5. break on through to the other side - the doors
(1967) Jim Morrison valt in eenzelfde rijtje als Sting in 1985 en Eddie Vedder al twintig jaar - mannen die dat hebben wat ik ook wil, zijn en hebben... Hij had iets wilds, iets zo supersensueels, zo onkwetsbaars... god wat ging mijn bloed sneller stromen van Jim Morrison...

6. what's the frequency kenneth - r.e.m.
(1994) had dus elk willekeurig ander nummer van ze kunnen zijn, maar deze spreekt me aan omdat ie zo lekker ramt... kennelijk nu behoefte aan.... fijne band, lieve zanger met hart op goede plek, mooie kop ook en geen watje...

7. bookends - simon & garfunkel
(1968) zo mooi...
zij stonden voor de slimme jongens die ik leuk vond, voor de denkers, de stille types, met een brilletje... vele andere nummers van ze roepen hetzelfde op bij me

8. town called malice - the jam
(1982) favoriet moment uit Billy Elliot, de film... over wanhoop en dingen die voorbij gingen...

9. awake my soul - mumford & sons
(2009) zij maken steeds weer wat anders wakker in mij, merk ik, maar mijn ziel is het eerste wat ze raakten met hun muziek, met de stem van Markus... *zucht*

10. it's too late - carole king
(1971) een van de weinige dames die mij kan bekoren, en dit lied heeft zoveel diepte en zwaarte voor me nu... *nog meer zucht*

2 comments:

Sandra said...

Ik ga zeker met je mee in nummer 8. The Jam en de film Billy Elliot.
Een echt tijdsbeeld!!!

Daan said...

:-)
ja he? echt gezellig was het niet toen, geloof ik...