Saturday 31 October 2009

- aan het einde van de zomer -


Zou nu eigenlijk moeten griezelen, of de zomer afmelden, maar ik zit stevig in de nagloei van het kijken met alle kids (!!!) van Little Miss Sunshine. Altijd een garantie voor vertier, en we vonden de tijd nu rijp voor de 'kleintjes' om hem te zien. De oudste twee hebben hem al vaker gezien en die hadden er ook wel zin in, dus met chips in de aanslag en cola binnen handbereik plaatsten wij ons op bank en hobbelstoel en lieten het verhaal wederom aan ons voorbij gaan.

En natuurlijk moest Felix precies weten waarom allerlei dingen gebeuren - waarom praat die broer niet, en waarom is de oom zo verdrietig, en waarom vloekt de opa zo veel, en waarom is Olive's broer zo boos, en.... Gewoon kijken, Felix, wordt vanzelf duidelijk...

Ik weet nog dat ik de film, samen met Lief in de bios hier in Roosendaal zag, een jaar of wat geleden, en dat ik letterlijk de halve film de slappe lach had, vooral van dat opstarten van de bus steeds en die toeter en... Nou ja, de hele film eigenlijk. En dat stukje dat de jongen zich realiseert dat zijn grootste droom in duigen ligt, vanwege een medisch mankement, daar moest ik dan weer ontzettend van huilen. Ook de vierde keer... Wat zijn oom even later te zeggen had, over dat hij zijn tienertijd niet moet onderschatten vanwege de rijkdom aan misère en ellende die het brengt om de rest van je leven op te kunnen teren, was dan weer aan onze twee tieners goed besteed (hoeveel de broer lijkt op onze oudste - ongelofelijk...). En het einde, als langzaam duidelijk wordt dat lieve kleine Olive een 'schandalig' stuk was ingestudeerd door opa, die op zijn manier kennelijk een statement wilde maken over wat hij van dit soort verschrikkelijke veehandel voor kleine meisjes dacht (voordeel van de twijfel hier...), was ook deze keer weer een lachstuip waard.

Omdat we allemaal de muziek wel gaaf vonden, ben ik maar eens op zoektocht gegaan op Het Net en gevonden wie dat prachtigs allemaal voor ons heeft gecomponeerd en gespeeld. Ik kwam uit bij Devotchka. He? Inderdaad. Nooit van gehoord. Maar sinds vanavond dus wel. Hier een paar voorbeelden:
* Till the end of time (theme Little Miss Sunshine)
* How it ends (uit trailer Everything is illuminated) (film aangeraden door een vriendin maar nog steeds niet gezien - sorry!!)
* The clockwise witness
* Transliterator

Ik ben om...


No comments: