Tuesday 13 October 2009

- dromen -


Wandelend door de natuur vanmorgen doken beelden op mijn netvlies van de vorig jaar op de BBC vertoonde verfilming van het boek Jane Eyre. Oktober doet vreemde dingen met mijn gedachten en de manier waarop de zon door de bomen scheen, hoe de mistige ochtendnevel boven het gras hing en de kleuren van de bladeren de berm tot leven deed komen, maakte dat mijn geest de vrije loop nam en in Engeland uitkwam. En die serie van vorig jaar was een manier om weer even daar te zijn. De landschappen zijn niet te vergelijken, maar de sfeer een heel klein beetje wel.

Van heel lang geleden, toen ik een jaar of twaalf was, herinner ik mij dromen over wat ik op tv zag aan series als
Poldark en Jane Eyre - dromend over een leven wat mooier was dan ik leefde, in een omgeving die zoveel aantrekkelijker was dan wat ik kende. En zoals ik het heb leren kennen toen ik er woonde. Glooiende, uitstrekkende uitzichten, ontelbare heuvels, spannende bossen, schattige huisjes, klippen, woest en ontembaar.

En net zo woest en ontembaar was Mr. Rochester - de love-interest van Ms. Eyre... En die kwam dus ook op mijn netvlies... Zo'n eigenzinnige man die precies doet waar hij op dat moment zin in heeft, die niet vertroeteld wil worden, die zijn eigen leven leidt. Zo'n man. Met een landgoed en bakken met geld, maar rondsjouwt in een ouwe jas en slordig haar heeft en verantwoordelijkheid eist van iedereen die met of voor hem werkt... Zo'n man. Zo een die diep van binnen een schat blijkt te zijn, een flonkerende juweel die zo door het leven is getekend dat het zwaar werken is om tot onder die laag hardheid te komen, zo een waar ik week van in de knieen wordt... En daar zijn er maar heel weinig van, heb ik zo het idee. "Mad, bad and dangerous to know," schijnt een beschrijving te zijn van zijn soort - (Heathcliffe, uit Wuthering Heights springt in het geheugen, in de Engelse literatuur worden ze Byronic heroes genoemd, naar de schrijver Lord Byron). Van die mannen die niet voorspelbaar zijn, behalve in hun eigenzinnigheid, sterk en krachtig, intelligent en oplettend...

Eindelijk thuis, na mijn spannende wandeling toen de ketel op het vuur ging voor koffie, schoot het me weer te binnen: ik heb er al zo een.....

2 comments:

Elly said...

Heerlijk he zie inzichten ;-)

Daan said...

hmm.... ;-)