Monday 12 October 2009

- voorspellen -


Nog maar anderhalve week en dan zitten wij (P. en ik) op een boot in de richting van het Verenigd Koninkrijk - Brighton, to be precise... En ik doe echt heel erg mijn best om er niet naar uit te kijken. Want ergens naar uitkijken staat in mijn ervaring gelijk aan: rampspoed bestellen... Vorig jaar gingen M. en ik naar Domburg en daar keek ik zo naar uit. Resultaat: een avond gehuild omdat ik Polly zo miste en drie dagen regen... (ook: heerlijk gepraat, gelachen, gedanst en gegeten, dus qua balans viel het heel erg mee..). In het voorjaar vorig jaar keek ik ook al uit naar een week UK, en dus baalde ik een week als een stekker... Terwijl het jaar ervoor ik eigenlijk niet zo'n zin had in alweer een bezoek, en dus niet meer terug naar Nederland wilde komen...

Wat is dat toch met ergens naar uitkijken? Is het echt zo dat zodra je je ergens een voorstelling van maakt, in zowel positieve als negatieve zin, dat er dan alleen maar het tegenovergestelde kan gebeuren? Dat je het beste - zoals in mijn laatste bijbel wordt gesteld - gewoon nergens iets van moet hopen of verwachten, want je kan helemaal nix voorspellen, of op hopen. Je hebt immers totaal geen idee wat er te wachten staat... Een lang weekend Domburg kan tof zijn, en inspirerend en heerlijk en leuk, even er tussen uit. Maar het kan ook verschrikkelijk zijn, heel confronterend, en compleet anders dan je had verwacht... Dat je een huilebalk blijkt te zijn, of juist na drie dagen heel je familie niet blijkt te missen... Of dat je bij thuiskomst een ander welkom krijgt dan je had bedacht...
Probleem is dat mijn fantasie ongeveer altijd met de toekomst aan de haal gaat. Als ik weet dat ik een dag naar Antwerpen ga, heb ik al de heel dag volverwacht - tot de nok toe... En dan is het nooit zo spannend als in mijn hoofd. Wanneer ik naar de tandarts moet, voel ik al precies waar hij met dat enge ijzeren stokje gaat prikken. En dan valt het eigenlijk wel mee. Als ik in de gids iets lees over een verhaallijn in 'mijn' soap, heb ik al de hele aflevering vooruit bedacht, en valt het vreselijk tegen... Leuk, veel fantasie...

Dus kijk ik maar niet teveel op internet naar wat we bijvoorbeeld allemaal kunnen doen in Brighton, en hoop ik op regen, en dat het heel saai wordt... Heeeeeel saai...


No comments: