Wednesday 15 February 2012

conventies

Meneer G snapt er geen hout van...
Hoe komt het toch dat hij in een land woont waar het lijkt alsof niemand zijn eigen beslissingen mag maken,  maar alles hangt aan allerlei conventies, waarin cultuur een algemeen bepaald iets is, niet iets wat groeit onder sub-culturen en daar ook gewoon mag blijven, maar moet worden omarmd door Iedereen... Waarin op bijna oorlogszuchtige wijze het element of surprise, de spontane opwelling of de Speling Der Natuur wordt uitgeroeid... Waarom kwam ik in godsnaam uit Holland?! (ja, eh, ik wilde koste wat het koste weg hier...)

Zoals te doen gebruikelijk in huize G, parkeerden wij ons gisteravond voor de tv om de Champions League wedstrijd te bekijken. Ik kijk meestal mee, vooral om het mannelijk schoon wat nog wel eens op een voetbalveld wil rondrennen. Met name de Duitse en Engelse teams doen het wat dat betreft goed bij mij... {naast het feit dat ik met meneer G en twee van de jongens sowieso graag naar {alles behalve Hollands} voetbal kijk, maar dat terzijde}. Gelukkig voor mij mocht er een Duits team spelen, maar daar was het ook afgelopen met de pret. Ze moesten tegen Barcelona... En als Barcelona speelt en er op de Nederlandse tv commentaar wordt gegeven {iets wat we ook graag vermijden}, zitten wij ons met zijn alleen eigenlijk alleen maar kwaad te maken - Barca heeft bij voorbaat al gewonnen, het andere team doet er in de voorbeschouwingen al niet toe, en Leonogwat Messi is God... Klaar... Dat ze de beker in September niet al gewoon aan die Spanjaarden geven, is voor mij een raadsel, dan kunnen al die andere, veel mindere teams gewoon normaal hun eigen leagues spelen en hoeven wij niet naar als dat gezever en goden-verering van de Hollanse commentaar-heren te luisteren over hoe fantastisch en buitengewoon het team uit Catalonië wel niet is...

Tijdens de wedstrijd - waarin wij heel erg voor de Duitsers waren (en ik nog erg over mijn verdriet heen moest omdat meneer Ballack niet mee mocht doen, vanwege ruzie met de manager) - kregen we meerdere keren de slappe lach, omdat heel vaak tijdens het uitweiden van de commentator over hoe fantastisch Barca was, het andere team bijna een doelpunt scoorde, en hij - beduusd - met een of andere slappe theorie kwam om het logisch te maken... Hollandse voetbalfans {en niet alleen zij} houden nou eenmaal van zekerheid en voorspelbaar, en Barcelona gaat gewoon winnen... Het andere team staat eigenlijk alleen maar op het veld omdat dat nou eenmaal zo moet... Helaas...

Oma en opa maakten ooit de berekening dat a. ze waren in Spanje, dus b. er moesten kadootjes mee naar Nederland, dus c. kregen de jongens een voetbal shirt van Barcelona, want d. ze hielden van voetbal, en iedereen vindt Barcelona goed dus liggen er nu een paar werkeloze Barca shirts met hun naam erop in de kast... Wij zijn voor - als we perse moeten kiezen - Madrid... Of in elk geval niet voor Barcelona... Huh?!

Vanavond mag Arsenal spelen, tegen Milaan. Helaas weer op de Nederlandse tv... Misschien zetten we het geluid wel gewoon af...

god, in een barca shirt... 

2 comments:

Kati said...

Ooit van Eurosport gehoord? Ook Nederlands commentaar maar met heel wat minder gezever dan die omhoog gevallen heren op 3 of (nog erger) sbs6! Gelukkig houdt hier niemand van voetbal en hoef ik heerlijk niet te kijken! :)

Daan said...

nee dankje, veel teveel reclame... ik hoop altijd op een wedstrijd op de duitse tv of de belg...