Sunday 24 July 2011

spiegeltjes

het overlijden van La Winehouse, zangeres en media-spectakel, maakt best wel wat in me los, merk ik...
niet dat ik nou zo'n fan van haar was, of dat ik vind dat ze een voorbeeld is voor vrouwen in de wereld, maar ik merk wel dat ik, de obituaries lezend in the Guardian en kijkend naar de foto's van haar tijdens haar korte carriere, iets voel van sympathie voor haar. Was haar persona in de media eigenlijk niet een grote harde roep om Liefde?! om aandacht en liefde, om iemand die haar zou willen koesteren, heel hard... en heel zinloos ook...

Eigenlijk was ze gewoon een klein meisje die in een grote boze wereld vol verleidingen en rotzooi het gevecht niet meer aankon... Makkelijkste is om haar te veroordelen, en te vinden dat het haar verdiende loon was, had ze maar beter moeten uitkijken, maar schuilt er in ons allemaal eigenlijk niet zo'n kwetsbaar meisje, wat liefde en aandacht wil?? Vooral meisjes {zoals ondergetekende} die een vader had die haar graag meer verwende dan goed was, en de moedeloze zoektocht begon om iemand te vinden die die vader kon vervangen, en haar die aandacht weer kon geven? Die een moeder had (intuïtie aan het woord hier... geen feiten... ) die de relatie tussen haar dochter en wederhelft niet kon plaatsen en moeite had met haar eigen vader/dochter band, waarmee ze haar dochter een soort van onhandig vrouwen-zelfbeeld gaf en waardoor die dan weer in de knoop zat met allerlei eigenbeeld dingen...

Moeilijk om te zien, af en toe... pokke-spiegelbeeld steeds...

{en natuurlijk op geen manier belangrijker dan, of staat het in wat voor verhouding dan ook tot, wat er de dag ervoor in Noorwegen is gebeurd...}

4 comments:

Aline said...

Tja je kan er naar kijken zoals je wilt natuurlijk, en het is op zich best triest dat ze zo jong heen gegaan is... maar ja het lukt ons ook om zonder die troep door het leven te gaan... om te luisteren als ze je vertellen dat je op de verkeerde weg bent... waarom het tot haar niet doorgedrongen is weet ik niet... maar we zullen er nimmer meer achter komen...

Daan said...

geen idee hoe dat werkt als je in die wereld leeft, geloof niet dat er iets nuttigs over te zeggen is als je daar niet in hebt gezeten...
kan me wel iets voorstellen wat het met je zou kunnen doen als je een persoonlijkheid hebt zoals Mw. Winehouse leek te hebben...
Maar nee - we zullen het nooit echt weten...

Kati said...

Oei als je vergelijkingen gaat trekken moet je gaan uitkijken! Niks geen spiegel voor houden, denk wel dat ieder van ons vlucht in iets als er wat is maar je hebt altijd nog de keus. Triest blijft het, dat wel!

xxx Kati

Daan said...

vrees wel dat veel gedrag van anderen een soort van spiegel is, of je het wilt of niet... niet dat ik mezelf helemaal herken in Ms Winehouse, maar een parallel kon ik wel vinden... niet dat ik dagelijks aan de cocaïne zit, of fotografen in elkaar mep, maar een milde vorm van haar verwend nest syndroom is mij niet vreemd... of cries for love and affection...