Thursday 28 July 2011

slechte moeder...

als ik de vele blogs van allerlei (in mijn ogen) blije moeders lees die zo heppie zijn met het feit dat hun kroost zes weken - en soms wel 9 weken - thuis is in de vakantie, voel ik me een heel slechte moeder...
Begrijp me goed: ik hou ontzettend van mijn kids, en ik vind ze prachtig en grappig en intrigerend en doe heel graag spelltjes met ze en maak tekeningen en schilderijen en ga met ze naar de speeltuin, maar om nou te zeggen dat ik zes weken blij ben - nee...
Eigelijk ben ik van de zes weken maar een dag of tien blij, alles bij elkaar...
Als ze bij oma en opa zijn, of wanneer ik me toevallig gewoon die dag heel blij voel, zomaar, of wanneer de sterren goed staan.
Maar ik mis vooral Tijd Voor Mezelf.
En dat mag eigenlijk niet...
{'waarom heb je anders zoveel kinderen?!'}
Eigenlijk moet ik zes weken blij zijn...
en dus ben ik een slechte moeder...

14 comments:

Tam said...

Nee nee, je bent geen slechte moeder! Je hebt recht op eigen tijd. Ook om even tot orde te komen. Je hoofd leeg te maken en te doen wat jij zelf wilt.

Ik ben de slechte moeder... mijn zoontje van 6 wilt niet luisteren. Hij zegt dat hij daar geen zin in heeft. En dit hoor ik al jaren van hem... Oke, hij is nog 6, maar luisteren deed hij nooit. Buiten de deur is hij het voorbeeldige jongetje, maar thuis breekt hij de boel af. Net tilde hij zijn zusje op en vervolgens gooide hij haar neer en gaf hij ook nog een trap in haar gezicht. Als ik hem vraag of hij rustig wilt doen omdat het 6 uur in de ochtend is, heeft hij er lak aan. Ik voel me een slechte moeder omdat hij niet naar mij wilt luisteren (trouwens ook niet naar zijn vader), maar wel naar anderen mensen omdat die bijna geen regels hebben, niet boos op hem worden en niet biologisch zijn...

Geniet van elk momentje dat je voor jezelf hebt! En neem het ervan!

Liefs,
Tam

Daan said...

he, joh, vrouwke toch... je moet jezelf niet zo neerhalen hoor!! (mag jij zeggen, muts...). heb er hier ook een die er zo zijn eigen regels op na houdt omdat hij die van ons niet blieft... *zucht heel diep* en mijn geduld is heel vaak beneden het nulpunt....

misschien moet ik er af en toe bijzetten dat ik mijn stukken vaak met een tongue-in-cheek (dus niet zo serieus te nemen) schrijf... always look on the bright side, zeg maar... (mag jij zeggen, tuttemie...)

Kati said...

Wahahaha, Daan, maf mens! Dan kunnen wij elkaar weer de hand schudden! Nu moet ik erbij zeggen dat die van mij de godganse dag achter hun Xbox zitten en er niet vandaan te sleuren zijn zowat, maar ik wel werk en zij nog niet een stofzuiger door het huis willen zwiepen. (van 1 van 14 en 1 van bijna 17 mag je dat wel verlangen vind ik) ik haat spelletjes doen, tekenen vroeger of kleuren met ze deed ik dan wel eens maar ik ben o zo blij dat ze eindelijk groot genoeg zijn dat ze hun eigen gang gaan zodat ik vaak mijn huis weer voor mijzelf alleen heb! Erg? Ja, misschien wel, maar dan ben ik maar lekker erg! Nou en? ;)

Tam, meis, dat klinkt als dat jij dringend hulp moet zoeken! Dat menneke moet echt luisteren! Jij bent de baas hij niet! Ik weet niet wat er speelt natuurlijk maar laat m zien dat jij de baas bent en dat er regels zijn waar hij zich aan dient te houden! En anders hulp zoeken, je zusje zo behandelen kan echt niet! Sterkte meid!

xxx Kati

Kati said...

Enne... Daan, nog even en dan is het weer september en zijn ze weer naar school! *cheersmiley* Hoera!!!

xxx Kati

Aline said...

Welnee, je bent gewend dat ze er normaal niet zijn... dus kan me best voorstellen dat het nu even heel druk is bij jouw thuis... en 6 weken is gewoon best lang...

Daan said...

Ik ben zo vreeeeeselijke blije moeder die vreeeeeselijk blij dat haar kroost 8 weken thuis is.
Maar ik kan ooo Vreeeeeselijk blij mokken en mopperen en stem verheffen en schreeuwen om alstublieft heel eventje rust en geen kindergefriebel want ze vinden mij zelfs in bad, als ik net wil inademen van aaaaah even stilte ...

Ik ben dan zo'n muts die alweer een beetje op ziet tegen het schoolregime over een maand.

Stuur je bende naar buiten Daan en pak je penselen en potloden, haal diep adem en .... geniet

Daan said...

o ja en de bende opdelen werkt voor mij enorm, zo wordt een dagje met Roof en Maantje op stap heuse Me-tijd, hoe wonderlijk dat ook klinkt ....

Daan said...

@ Kati: fijn, ben niet de enige... gelukkig krijg ik die van mij dan weer wel aan het helpen in huis, maar het is meer dat ik niet zo heel goed ben in het steeds mensen om me heen hebben...

@ Aline: Da zal t zijn... 6 weken is idioot lang...

@ Daan: jij was precies waar ik aan moest denken toen ik dit schreef (hahaha!!!) en god wat voel ik me een muts als ik me vergelijk met je... dus dat doe ik niet meer....
;-)
Nee hoor - in het begin, toen de kids nog klein waren, had ik wat meer 'alleen-maar-moeder-zijn' energie (misschien waar jij nu inzit), terwijl ik nu heb geproefd aan de grote lappen vrije tijd die ik nooit had... Maar ik kan me dus niet indenken als er straks helemaal geen kinderen meer thuis wonen... Hoewel ik bij mijn vriendin Mo zie hoe heerlijk het ook kan zijn als je gewoon een week weg kan, zeg maar... Jeetje....

Kati said...

Welke moeder heeft dat nou? Dat 'enge' blije moeder gevoel? Ik krijg af en toe knap de zenuwen van die grote monden, dat gevloek en getier en gesnauw. Maar ja, ik heb dan ook 2 mega puberende pubers én zit zelf met de hormonen... *zucht* Wat ook niet echt helpt is die 'blije' foto's van kabeltrui gezinnen in die bladen! Of dat de werkelijkheid is zeg! Get real! :D

xxx Kati

Daan said...

nou, bij andere Daan dus wel...
hahahaha!!! kabeltruienfamilies... dat wilde ik zelf altijd worden als ik groot was... met een vrijstaand huisje, en een kat en een maffe hond, en een verwilderde tuin en de zee binnen handbereik... nou heb ik wel een halve ier, maar geen kabeltrui... en dat huisje met toebehoren wil ook maar niet lukken...
oh wacht: visualiseren, Daan...

Daan said...

maar heusch ik grom ook en de kinderen vechten ook enzo hahaha
en verlang ook zeker naar stil en niets maar dat zit er voorlopig niet in hahaha

ik ga snel kabeltruien breien ;-)

Kati said...

Ik ga nog even stressen door de voorbereiding van de vakantie. Inpakken, heb jij dat bij je? Nee dat zou jij toch doen? Nee jij toch? Zucht. Nee die 'kabeltruiman' heb ik ook niet... Waarom kijken en lezen we dan ook over die overgeromantiseerde lovestories. Kloppen toch nooit in real life! Tot over 3 weken! Ontstressed en wel hoop ik! ;)

xxx Kati

Daan said...

@ Daan: ;-) suxes ermee! heb misschien nog wel zo'n kabel-draaier liggen, ergens (ooit geleerd om daar kabeltruikabels mee te kunnen breien...) in een doos die we ooit uit engeland nog mee hebben genomen (eh...).
en kibbelende kinders zijn zo ongeveer het minst lollige van moeder-zijn, vinnik... sterkte met die van jou!!!

@ Keet: fijne vakantie!!!! *helemaal niet jaloers of zo, hoor*

Anonymous said...

die van mij is 6 maar een mondje van 16,ja zeggen nee doen,bij anderen super lief bij mij een "etter"mij slaan,knijpen,uitschelden en napraten op een sarcastische manier.
zusje heb ik bij vader laten wonen omdat meneer haar voor de fun pijn deed. Als ze komt logeren is het net alsof hij het weer oppakt waar het afgekapt is en begint haar weer te stressen.
Zijn kamer is net opgeknapt maar in een boze bui trekt hij alles weer van de muren af en gooit dingen tegen de muur,als ik toevallig in de buurt sta ben ik de pineut.Gaat je geen reet aan mamma is dagelijkse kost voor mijn oren en ook de ik hoor je niet.
Elke avond maak ik weer de afspraak met mezelf...morgen een nieuwe dag,nieuwe kansen....helaas is dat voor mijn gevoel iets onhaalbaars.
Idd...voel me een knap waardeloze moeder.