Monday 14 January 2013

heldhaftigheid

Mocht gisteren voor de tweede keer naar The Hobbit (hè, wat erg... met onze Pops deze keer), en na ook nog de eerste film van Lord Of The Rings the hebben gezien dit weekend (daar gaan we langzaam aan doorheen ploegen), ging ik ineens twijfelen aan iets heel anders...

nou ja, heel anders - ineens vond ik Harry Potter allemaal wel heel erg gejat van LOTR... Heel die mythology, en natuurlijk is Professor Dumbledore hartstikke dezelfde als Gandalf, en de beeldvorming lijkt me erg duidelijk geent op het 'origineel'...

of toch niet?

stoelen ze allen op een zelfde soort beelden die toevallig erg op elkaar lijken?

natuurlijk zijn the Hobbit en LOTR al heel erg lang deel van heel veel {jongens} hun leven, en is Harry Potter voor meer dan alleen jongens leuk, en haalt het heel veel uit de rijke geschiedenis van de Britse fictie-geschiedenis, wat JRR Tolkien ook vast heeft gedaan op zijn manier, maar toch... Ik weet het niet...

Natuurlijk maakt het allemaal geen moer uit, waar wie ook de mosterd haalde - toen ik op de school van de kinderen leerde over de verhalen van de Edda, die zowel indrukwekkend als behoorlijk heftig zijn, was het ook nogal te herkennen als 'blauwdruk' voor heel erg veel latere verhalen - omdat dit soort van verhalen, waarin de hoofdpersoon een avontuur beleeft, zijn eigen krachten leert kennen en de diepte van vriendschappen, van alle tijden is... het is maar net met wie je je meer identificeert... Frodo of Bilbo Baggins, Harry Potter, Hermionie Granger of Ron Weasley...

Maar mooi blijven ze, zowel de LOTR/Hobbit verhalen als die van Harry Potter...

No comments: