Thursday 17 January 2013

positivo

omring jezelf met positieve mensen...

weet niet meer waar ik het ooit las, maar omdat ik nogal veel propaganda heb ontvangen die een ander verhaal ondersteunt {'eigen lof stinkt' & 'eert uw vader, moeder, en elk ander persoon wiens goedkeuring je meent niet zonder te kunnen...' en 'Kritiek Voor Je Eigen Bestwil hoort er gewoon bij'}, was die uitspraak er een die mij lange tijd een lastige leek...

posititeve mensen?
zijn dat mensen die je naar de mond praten?
of zij die jouw mooie kant ophemelen, omdat die gezien mag worden?
en zij die daar afkeurend tegenover staan, die dat zien als iets storends, en jou, voor jouw bestwil dus, nog een eindje verder de grond induwen, omdat je anders wel eens Ideëen zou kunnen krijgen, en de goedkeuring van anderen niet meer zoekt (en waar zouden we dan in hemelsnaam blijven...), wat moeten we daarmee?

ben ik altijd positief voor de mensen om me heen?
nou nee dus...
ook bij mij zit er nog een lading Ego en Kritiek die ik mag lozen, die niemand helpt, die nergens voor nodig is... naar mezelf toe, maar zeker ook naar anderen... ook ik kan het soms niet laten om een sarcastische opmerking te maken, om te twijfelen aan de goede bedoelingen van kennisen, meen ik het beter te weten...

onderkenning is de eerste stap naar loslaten...

vaak geloof ik het gewoon niet, als ik een lief bedoelde opmerking hoor. dan gaat mijn innerlijke kritikus, mijn scepticus er meteen van uit dat iemand iets van me wil, of dat men mij voor schut wil zetten, ik, met mijn Kwetsbaarheid... ja, dáág... ik kijk wel raar uit...

maar goed, ze zijn er wel, die positieve mensne die het goed voorhebben met me, en daar mag ik best van genieten...

zolang ik mijn eigen Innerlijke Stem maar niet uit het oog {oor} verlies... {de liefdevolle versie dan, niet die Innerlijke Kritikus die je niet kan (durft te) laten vliegen...}
er niet naar ga hengelen... want dan verval je weer in een andere val: lof zoeken, en niet verder kunnen zonder...

het is ook altijd wat...


het leven is te kort
om door te brengen
met mensen die de
blijmoedigheid
uit je zuigen

No comments: