Tuesday 21 July 2009

- zes stappen van verwijdering -


Een hele tijd geleden hoorde ik over een theorie die meende dat iedereen in de wereld maar 6 stappen is verwijderd van iedereen in de wereld (The 6 degrees of separation). Lekker vaag en de grap was dan hoeveel mensen jij dan verwijderd zou zijn van de acteur Kevin Bacon - waarom Kevin Bacon? Geen idee, maar het hield een heleboel mensen op feestjes een tijdlang bezig.

In een boek wat ik even geleden uit een van de vele bananendozen van mijn broer redde, wat mij zou moeten motiveren om mijn dromen na te jagen, stond een tip: breng je zelf in contact met iemand die je bewondert, met dezelfde zes stappen van verwijdering in het achterhoofd. De schrijver haalde een onderzoek aan waarin honderd pakketjes naar een bepaald adres in Engeland moesten worden doorgegeven en er bleken nooit meer dan 6 mensen te zitten tussen de verzender en de ontvangster. Dus als je Barrack Obama wil ontmoeten, zou het zomaar kunnen dat jij iemand kent die Jan Peter Balkenende kent en nog iets van hem tegoed heeft, en dan ben je misschien maar drie mensen verwijderd van de president van Amerika.

Wie wilde ik ontmoeten? Geen idee. Ghandi is dood, John Lennon ook, Nelson Mandela heeft wel wat beters aan zijn hoofd, Dalai Lama heb ik vanuit de verte gezien (ook niet verkeerd, maar niet ontmoet). Er zijn er een boel die ik wel cool vind, maar idolaat ben ik van niemand. Wel zeer gecharmeerd, en ik kan zo een lijstje opnoemen van lui waar ik graag een kopje thee mee zou willen drinken, mocht het zo een keer uitkomen...

Maar toen zaten wij in de bios naar Harry Potter te staren en was ik zeer onder de indruk van vele acteurs, waaronder de klasse-acteurs als Micheal Gambon (Dumbledore), Maggie Smith (Prof. McGonnagal), Alan Rickman (Snape), Jim Broadbent (Prof. Slughorn) en vele anderen, maar ook van de jongere lichting die van ukkepukken uitgegroeid zijn tot volwassen mensen. Dan Radcliffe is geen broekie meer, en ook Tom Felton (Draco Malfoy) is niet meer het pukkie wat ie 5 films ervoor was. Zucht.... Zou het dus ook niet erg vinden om thee te moeten drinken met Dan, of Tom... Maar die ken ik dus niet... Hoewel...

En hier schiet dus die 6 stappen-toestand ineens in actie. Ik ken mijn neef in Engeland, en die heeft verkering gehad met de actrice die Pansy Parkinson speelt, en die kent vast en zeker Tom Felton, Dan Radcliffe, Alan Rickman. Dus ik ben drie stappen verwijderd van de cast van Harry Potter & The Halfblood Prince... Ga ik verder, kom ik uit bij Dan Radcliffe die Gary Oldman (Sirius Black) kent, en die kent Jennifer Aniston (hij was ooit in een aflevering van Friends), en die had ooit wat met Brad Pitt... ik - Jake - Scarlett - Dan - Gary - Jennifer - Brad
ik - Jake - Scarlet - J.K. Rowling!


Nog eentje dan: Zoon 2 - mijn schoonvader (zijn opa) - Frank Lampard (speelt bij Chelsea, waar mijn schoonvader rondleidingen gaf) - Wayne Rooney - Ronaldo
Of: ik - schoonvader - zijn werkgever bij Chelsea - Roman Abramovich (eigenaar van Chelsea die zwemt in het geld)
Of: ik - Lief - Mary McCartney - Paul McCartney en John Lennon
en: Oudste zoon - zijn vader - Mary McCartney - Macca - Jimi Hendrix/Bob Dylan/Eric Clapton

Of: ik - vriendin Sarah - echtgenoot van haar vriendin Fiona - Travis (Band) - Blur!!!!!
of: ik - vriendin Sarah - James Wilby (acteur Maurice) - Rupert Graves (Very Yummie Britse Acteur)
of: ik - Daan - haar echtgenoot - de hele Nederlandstalige muziekscene...

Nou ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar ik geloof dat ik wel een idee heb van hoe de vork in de steel zit... Very cool, eigenlijk wel...


No comments: