Thursday 16 September 2010

- straat -


Onze straat is blijkbaar nogal in het (vrij lokale) nieuws de laatste tijd...
Verschillende mensen vragen mij of het echt allemaal zo erg is. Of wat erg is? vraag ik dan terug, tenminste, de eerste paar keer, want ik weet intussen wat er zo erg is. Onze straat, of een van de vier straten die dezelfde naam dragen, herbergt een wiet-shop. In de stad zelf mag het niet meer, daar zijn de coffee-shops dicht gegooid, en een slimmerd hier in de buurt dacht dat het feit dat wij zo dicht bij België wonen, en de snelweg waar de Fransen die normaal de stad opzoeken vanaf komen, wel een handige was om dan zelf maar een verkooppunt te beginnen. In zijn huis. En kennelijk hebben de voormalige bezoekers van de coffeeshopstraat in de stad en masse dat huis gevonden.

Heb nog nooit zoveel politie rond zien lopen hier in de buurt... Ik maak maar dat ik een lampje op mijn fiets heb 's avonds, want de kans op een bekeuring is nog nooit zo groot geweest. Een meneer een paar huizen verderop kreeg er een voor het niet in orde zijn van zijn bromfiets vergunning. Had hij dus pech... Al jaren is het hier in de wijk niet zo heel gezellig, lopen er behoorlijk wat jongeren rond waar veel ouderen last van hebben (al dan niet aangepraat), maar dat is kennelijk niet zo erg als iemand die drugs verkoopt aan huis, want daar komt de politie wel voor langs. En Omroep Brabant. En de krant... Een raadslid van Groenlinks - tevens moeder op school - vroeg mij of ik uit eerste hand wat info kon verstrekken over de turbulente tijden in onze straat. Zij pech, want zoals eigenlijk alles mij ontgaat, heb ik van alle commotie weinig mee gekregen. De meneer van Omroep Brabant die uit de mond van mijn lief wilde horen hoe vreselijk het allemaal is kwam ook al van de kouwe kermis thuis. Zoals hij later al tegen me zei: als je jaren in London en aan de Engelse zuidkust hebt gewoond, is Roosendaal nou niet echt een spannende woonplek... Ja, er gebeurt wat, en nee, het is niet prettig, maar vergeleken met de perikelen die we in bijvoorbeeld Hastings wel gewend waren, is het hier behoorlijk rustig leven...
Saai zelfs. Maar geef mij dan maar saai, voorlopig...

No comments: