Wednesday 29 June 2011

dertig dagen schrijven - 29 - onzekerheden kwijtraken

beschrijf een groot Doel (of meerdere) van wat je nog zou willen bereiken. voor elk doel beschrijf je drie grote onzekerheden (lees: angsten) die je hebt met betrekking tot elk doel. beschrijf dan voor elke onzekerheid drie redenen (waarom je onzeker bent). Nu kun je elke onzekerheid omzetten, verwerken, omdat je weet waar de angst vandaan komt. Je kunt nu kleine veranderingen maken, en zo dichter bij je doelen komen...
het Lopende Thema door mijn leven, dat wat steeds terugkomt, is Onafhankelijkheid Verwerven. Zelfstandigheid vinden dus. Ik voel steeds weer dat ik in die richting wordt gestuurd door Dingen die Gebeuren, dat wat ik voel... En dan bedoel ik niet in die zin dat ik mijn relatie moet inpakken en bij de vuilnis zetten, want daar geloof ik nix van. Nee, het is een andere manier van Onafhankelijk zijn, meer een Geestelijk Onafhankelijk zijn. Helemaal teruggeworpen zijn op Mij, op wat ik wil en voel en denk...
Wat houdt mij tegen?
Angst. Angst om verlaten te worden, angst om het niet meer te weten en in de problemen te komen, en angst voor het Grote Onbekende...
Waar komen die vandaan?

Angst om verlaten te worden?
Denk dat het wel iets te maken zal hebben met vroege kindertijden, van mama die er ineens niet meer is en een wereld die plotseling zo eng en groot is... Mensen die iets van me willen en mijn antwoorden die niet goed genoeg zijn. Uitgelachen worden om wat ik zeg of wil. Geen armen vinden om in te schuilen... De dreiging dat ik de liefde van mijn naasten niet zal krijgen als ik hun spel niet meespeel...

Angst om het niet meer te weten?
Ik voelde geen diepe onuitputtelijke voorraad met middelen (ideeën, ervaringen, wijsheden, gevallen builen) die ik tot mijn beschikking had om af en toe wat uit te halen als het nodig was... Het was er vast wel, maar ik had nooit geleerd dat het er gewoon was - Levenservaring, mijn engeltje, de Kosmos - en dat ik het recht had om er gebruik van te maken... sinds kort is dat kwartje gevallen...

Angst voor het Grote Onbekende?
Geen idee, want ik heb normaal gesproken niet erg veel problemen met Onbekende Zaken. Erger nog: ik hou van Onbekende Zaken. Mijn nieuwsgierigheid drijft mij er vaak heen. Maar het is meer het onbekende wanneer er iets van mij wordt verwacht en ik iets moet leveren - antwoorden, ideeën, werk - en ik bang ben om op mijn muil te gaan. Me voor schut te zetten. Uitgelachen te worden, of te licht bevonden, en weggestuurd...

Natuurlijk zijn al deze angsten/onzekerheden weg te beredeneren, en langzaam zullen ze hun grip op mijn onderbewuste verliezen, zal ik mijn weg naar Onafhankelijkheid en Vol Vertrouwen in mijn eigen vermogen (en de hulp van krachten om me heen) vinden, maar tot die tijd leer ik kleine peuterstappen te zetten in de wereld.

- foto: geen idee waarvan het origineel is, maar ik vond 'm wel
verschrikkelijk mooi, en toepasselijk -

3 comments:

Kati said...

Erg he die angsten en onzekerheden die er van jongs af aan in zitten en jij er uit moet zien te halen? Niet dat ik nu direct opvoeding de schuld wil geven, maar zelfstandigheid en onzekerheid heeft daar wel een diepe wortel denk ik. Daarom proberen wij het zo anders te doen denk ik. Wat niet wil zeggen dat wat ik/wij doen meteen helemaal goed is! ;) Obviously...

xxx Kati

Daan said...

ik geef helemaal nix te schuld, want dat woord heeft voor meer verdriet en rotzooi gezorgd dan de mensheid lief is, maar ik zoek wel de oorsprong van veel sores daar. Om er dingen mee los te kunne laten en mijn eigen kinderen - hopelijk - met niet teveel dingen op te zadelen... Niet dat ik denk dat ik/wij dat helemaal kan, maar ik probeer het wel en ik geloof ook wel dat het nut heeft...

ik zie in mijn therapie dat ik nu al zoveel meer innerlijke kracht en geloof in mijn eigen kunnen, waardoor ik minder de neiging heb om te leunen op anderen (iets wat ik 'van huis uit' gewend ben te doen) en te vertrouwen op mezelf, en ik weet zeker dat heel veel aandoeningen te maken hebben met aangeleerde overtuigingen. En waar zijn wij het langste om overtuigingen aangeleerd te krijgen? Juist: thuis...

Daan said...
This comment has been removed by the author.