Wednesday 15 June 2011

dertig dagen schrijven - 15 - een ding


Nou vooruit dan :: dat ene ding wat ik altijd al heb willen bereiken,
wat altijd buiten mijn mogelijkheden lag...

gisteren een enerverend en mooi gesprek gehad met vriendin M en we kwamen te spreken over de lezing van Christiane Beerlandt die zij had bijgewoond. Samen lezen we graag (nou ja, niet altijd) haar boek Sleutel tot zelfbevrijding, omdat die heel veel handvatten aanreikt om uit je ziektes te stappen, je eigen ik tot bloei te laten komen en uit negatieve spiralen te geraken. Erg confronterend soms, maar da's niet verkeerd..

In haar lezing, zo zei mijn vriendin, kwam het bij haar steeds terug op hetzelfde onderwerp, het onderwerp waar de meesten van ons niet echt over willen nadenken maar wat altijd binnen ons bereik ligt omdat we er steeds maar mee worden geconfronteerd.
Seksualiteit
En het feit dat ongelofelijk veel ziektes en malaises terug te leiden zijn naar onze gefrustreerde, negatieve, onderdrukte ideeën daarover... We mogen er niet teveel over nadenken, niet teveel trauma's over hebben, er vooral toch heel erg van genieten, maar er echt een plekje, een gezond, positief plekje ervoor - dat wil voor velen van ons niet erg lukken... En het schijnt in spirituele zin ook nog eens samen te hangen met een gevoel van spontaan kunnen zijn, vol levenslust, met een fijn gevoel kunnen creëren, kunnen ontvangen, helemaal jezelf kunnen zijn. (zie hier iets over het heiligbeen chakra). Kinderen worden al jong gefrustreerd in hun spontaan zijn, omdat ze moeten inpassen in de groep waarin ze leven, en leren zo dat hun sexuele gevoelens (die echt heel jong al een soort van vorm hebben) heel fout zijn. Waarom? Omdat wij - hun ouders, hun omgeving - er ongemakkelijke gevoelens bij krijgen. Onze eigen frustraties komen naar boven bij het zien van al die levenskracht en lust, en onze neiging om dat af te kappen, het bij onze kinderen af te sluiten, krijgt dan helaas de overhand.

Ennihoe - mijn ene ding van vandaag? dat dus. Mijn levenslust terugkrijgen, me weer kunnen openstellen voor al die gevoelens, ook mijn sexualtiteit - vooral mijn sexualiteit... de overtuiging los laten dat het vies is om er aan te denken, of minderwaardig, of iets om je voor te schamen... Omdat ik dan pas kan verdergaan met creëren, kan openstaan voor inspiratie en liefde...

4 comments:

Barbaramama said...

Wow Daan! Wat een openheid. Dappere vrouw.

Ik wens je een mooie weg naar je eigen sexualiteit toe....

Daan said...

*bloos*
danku...
heb alleen nog geen idee hoe, mar ook dat zal zich wel op mijn pad aandienen....

Kati said...

Ik wist wel dat allerlei ziektes/pijntjes in je lichaam te maken kunnen hebben met je geestelijk welzijn, maar met seksualiteit dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd.

You Go Girl!

xxx Kati

Daan said...

zo zie je maar - je leert steeds wat bij...