Sunday 5 June 2011

dertig dagen schrijven - 5 - travel

als we waarlijk leven, zullen we waarlijk zien... - RWE

uitdaging van vandaag
niet iedereen heeft de behoefte om de wereld rond te reizen, maar iedereen kan wel een plek bedenken die ze een keer willen bezoeken voor ze sterven. wat is die plek voor jou en wat doe je om dat te bewerkstelligen?
::
en dan komen we terecht bij het feit dat ik helemaal niet zo'n goede reiziger ben, meer...
Vroeger vond ik elke plek waar ik terecht kwam heerlijk, het kon me niet schelen hoe bizar en imperfect het was waar ik was, het feit dat het nieuw was, en er mensen waren die mij andere perspectieven lieten zien was genoeg. Nieuw eten, nieuwe gesprekken, nieuwe interieurs - fantastisch...
Maar nu, na bijna 20 jaar honkvast te zijn geweest, na bijna 18 jaar moederschap, lijkt al mijn reislust te zijn veranderd, verdwenen bijna. Het is er wel - in mijn hoofd. Daar reis ik naar Ierland en Nieuw Zeeland, naar Japan en NoordWest Amerika/Canada, naar Berlijn en Sarajevo, naar Florence en Stockholm... Terug naar Brighton en Cornwall...
Maar ik weet ook dat Domburg al prima is, en een dagje Antwerpen vergt genoeg van mijn vermogen om impressies te verwerken... Hoe prachtig en indrukwekkend ze ook zijn...
Misschien is het een teken dat ik het wel oke vind waar ik nu ben (hoewel dat zich in mijn hoofd dan vertaalt als Ongelofelijk Saai en Burgerlijke Truttigheid), dat die reislust eigenlijk een gemaskeerd ongenoegen is met het leven waar je van probeert te ontsnappen... Misschien ben ik wel gewoon een schijterd geworden...

Waar ik heen wil voor ik sterf? Alle van bovengenoemde plekken, als mijn zwerflust - wanderlust, in prachtig engels ... - weer terug aanwezig is op het plekje waar het zo'n twintig jaar terug van verdween...
::
lees ook mee met kati en op facebook

2 comments:

Kati said...

Is toch niks mis mee? Dat je beseft dat je je thuis voelt daar waar je nu bent? Ik ben ook t liefste thuis, als ik mijn hele huis mee kon nemen naar Schotland echter zou ik dat meteen doen! :D

xxx Kati

Daan said...

nee, is nix mis mee, maar ik mis die buzz die ik altijd voelde als er weer een reis aan zat te komen... Ik mis sowieso een buzz in mijn leven, en ik weet ook wel waarom dat is... verwend geweest met veel meer toen ik jonger was, kennelijk..